awna teixeira - wild one
Awna Teixeira - Wild One - eigen beheer / Lucky Dice

Awna komt integraal binnen”; sprak een van mijn muziekvrienden nadat hij Wild One van Awna Teixeira de eerste keer gehoord had. En hij heeft gelijk, deze nieuwe, met op de hoes Reintje de Vos, laat een niet mis te verstane indruk achter. Minder luchtig dan wat we een paar jaartjes geleden konden verwachten toen Awna nog samen met Allison sparde in het vehikel Po’ Girl. Ze gaat simpelweg door op eigen voet, en niet onverdienstelijk bovendien. Iets zwaarmoediger dan haar vorige, en een stuk meer constant qua het niveau van de individuele nummers. Live stond dit vrouwtje haar mannetje, maar qua zangtalent moest ze het afleggen tegen de charismatische Russell. Enerzijds omdat die een buitensporig zuivere zang heeft, naast een enorm aanstekelijk enthousiasme. Waar het aan ligt kan ik niet verklaren, maar Awna is muzikaal gegroeid. Haar liedjes hebben veel meer body gekregen zodat ze de vrijblijvendheid van Po´ Girl en aanverwante componenten lijken te overstijgen. Een basgeluid op Little Ghost of a Whale voert dusdanig de boventoon dat het imponeert, evenals dat  A Sailor´s Dream wordt bedolven onder een overdadig aanwezige accordeon. Hoe ze het doet weet ik niet, maar ze doet het en wint voor de volle 100 procent mijn respect met deze zwaarwegende plaat.

Awna migreert kwalitatief, op basis van Wild One, eenvoudigweg naar een klasse hoger. Of ze hiermee een groter publiek omarmt betwijfel ik, maar mij heeft ze met haar zwaardere omlijsting in ieder geval ingepakt. Ik meen zelfs te kunnen concluderen dat haar zang is gegroeid. Meerdere luisterbeurten doen je realiseren dat ze zichzelf gecommitteerd heeft om te slagen in haar missie, en de innemendheid in een nummer als Freedom Hunter verbluft. Het maakt dat dit een plaat is waar je ademloos naar luistert. Haar eerste plaat, Where the Darkness Goes, was geen slechte plaat, allerminst, maar bij Wild One is Awna at the top of her game. Ze weet dat ze goud in haar handen heeft, en dat gaat niemand haar afpakken. Het zou mij verbazen wanneer dit niet de CD van februari wordt van Lucky Dice. Kan niet anders!

Release: 14 februari 2015