bjorn van der doelen & allez soldaat - caballero zonder filter
Björn van der Doelen & Allez Soldaat - Caballero zonder Filter -  Bastaard Platen

Wouterus Jacobus Antonius (Björn) van der Doelen (Goirle, 24 augustus 1976) is een voormalig profvoetballer en singer-songwriter. Sinds een aantal jaren bewandelt hij een muzikale loopbaan. Zijn Als de Wolven Janken ging ongehoord aan mij voorbij, jammerlijk, want zijn debuut vond ik waanzinnig mooi. Fijne rechtstreekse teksten. Openhartig en origineel vertelt/zingt hij zijn verhalen. Hij blaast nimmer hoog van de toren, en weet mij juist met die eigenschap te imponeren. Ik was dan ook aangenaam verrast toen Björns nieuwste op mijn deurmat lag. Ditmaal verscheen de plaat onder eigen naam, en niet langer als Allez Soldaat. Allez Soldaat is overigens allerminst ten grave gedragen. De 10-koppige band die hem bijstond op deze plaat gaat naadloos verder onder deze naam. Liedjes over zijn moederke, zijn jeugd en zijn lief en de liefde wisselen elkaar af, waarbij hij overwegend met een Brabantse tongval zingt. Bastaard Platen weet met deze release hernieuwd zijn reputatie als fijnzinnig label te bevestigen. Een prima initiatief waarmee zorgvuldig de “kleinere” artiest belicht wordt.

10 liedjes waarbij de ene niet onderdoet voor de andere. Kwaliteit druipt van deze plaat. Er valt zowel tekstueel als muzikaal te genieten. Van het gesproken Caballero Zonder Filter tot een geweldige hommage aan Springsteen in Och War Ik Mar Bruce Springsteen. Hij komt niet in het diepe, want alleen de grote vissen zwemmen daar. Daar tussenin vind je uitsluitend aansprekende liedjes waarbij Björn van der Doelen persoonlijke ontboezemingen mixt met smakelijke verzinsels en levenswijsheden. Ja, de mens is een lillek wezen. Daarover zijn we het nou wel eens. En as’t Puntje bij paaltje komt. Is niks menselijks ons vreemd. Caballero zonder Filter doet de schellen van je ogen vallen, want er is ronduit geweldige muziek in je eigen taal. Muziek met een rauw randje. Live lijkt dit collectief mij een traktatie van jewelste. Bezoek zijn site, want er staan een aantal optredens in de steigers. Solo en met band.

Release: 3 maart 2015