Ian Tamblyn - Walking in the Footsteps - Sea Lynx Music

Er zijn artiesten die mijn speciale aandacht hebben. Puur omdat ik overtuigd ben van hun goede bedoelingen. Er is geen moment dat ik twijfel aan de eerlijkheidsfactor die ik meen te ontwaren in Ian Tamblyn zijn muziek en teksten. Hij is een levenskunstenaar die de dagelijkse beslommeringen ontstegen lijkt. Hij vermijdt nadrukkelijk goedkope effecten. Zijn teksten brengen ons naar het aards schoon, en brengen zowel geschiedkundige feiten als eigentijdse veranderingen in perspectief. De natuur kent zijn eigen wetten, evenals de voorspelbaarheid van de menselijke natuur. Blijf de wereld van een positieve kant bekijken lijkt hij indirect te willen zeggen. Ian Tamblyn levert met Walking in the Footsteps een geïnspireerd album af. Hij beschrijft de schoonheid van de natuur, en het daarbij behorende leven. Zijn respect voor de natuur – de bergen, meren, bossen en de bewoners van Noordelijk Ontario - is vanzelfsprekend, en komt voort uit persoonlijke ondervinding. Hij legde een wereld vast in muziek en teksten, zoals Franklin Carmichael deze ongereptheid indertijd met kwast en penseel schilderde. Tamblyn brengt op deze plaat een wereld tot leven aan de hand van historische kunstenaars (De zogenaamde “Group of Seven”) zoals voorgenoemde Carmichael, A.Y. Jackson en, J.E.H. MacDonald, maar ook Tom Thomson en Emily Carr die tot deze lichting gerekend mogen worden. Allen kunstschilders die in het begin van de vorige eeuw kennis hadden gemaakt met dit Canadese landschap.

15 liedjes maar liefst. Het album opent met het stemmige Carmichael. Een kort instrumentaal nummer, slechts gedragen door keyboards en primitieve fluit. Tamblyn manoeuvreert op deze plaat tussen traditioneel en puur conventioneel singer songwriter, mits je dat laatste als een op zich staand genre mag beschouwen. Walking in the Footsteps is de dertigste plaat sinds hij in 1972 professioneel artistiek actief ging. Een carrière die bovendien theaterstukken en filmmuziek omvat. Tamblyn brengt hier muziek en schilderkunst bij elkaar. Hij wordt begeleid door een bescheiden team, waarvan Fred Guignion op diverse gitaren en dobro niet ongenoemd mag blijven. Naast Ian’s zang zijn de vocalen van zangeres Chris MacLean een welkome bijdrage.

Release: 14 november 2014