fotheringay - nothing more
Fotheringay - Nothing more - Universal 471 848-2

Nadat Sandy Denny in 1969 Fairport Convention verliet, richtte ze haar eigen groep op: Fotheringay. De groep nam een album op in 1970, toerde een beetje rond en splitte een jaartje later. Een tweede album verscheen nooit.
Pas jaren later, in 2008, verscheen het album Fotheringay 2. De opnamen waren terug gevonden en gitarist Jerry Donahue heeft, met hulp van bassist Pat Donaldson en drummer Gerry Conway, zijn hele ziel en zaligheid in een nieuwe eindmix gelegd. Heel erg verrassend was het album niet, want veel songs waren al verschenen op re-issues van Fotheringay en Sandy Denny. Maar het album bevat wel de mooiste versie van John the Gun, met  Sam Donahue, Jerry's vader, op saxofoon.  In 2011 verscheen zowaar een live-album: Essen 1970. Helaas waren de opnamen én de uitvoeringen niet van geweldige kwaliteit.

En dan verschijnt dit jaar opeens de box Nothing more. Mosterd na de maaltijd?  De twee albums zijn integraal opgenomen, samen met demo's en outtakes. Weinig nieuws onder de horizon, met de 19-cdbox van Sandy Denny in gedachten. Wat deze box wel  interessant maakt, is de derde cd. Daarop zijn negen live-opnamen te vinden van het optreden van Fotheringay op het Holland Popfestival in Rotterdam in juni 1970. Enkele nummers waren al als bonusmateriaal toegevoegd aan enkele heruitgaven, maar integraal waren deze opnamen nog niet beschikbaar. We horen nu ook Trevor Lucas in meer dan behoorlijke versies van Gordon Lightfoots The way I feel en in zijn eigen The ballad of Ned Kelly. Sandy Denny schittert in haar eigen songs The sea en Nothing more, maar vooral in de enige traditional, het breed uitgesponnen Banks of the Nile, ontegenzeggelijk het hoogtepunt van het concert in het Kralingse Bos. De opnamen zijn van zeer redelijke kwaliteit, in ogenschouw genomen dat de opnamen plaatsvonden op een groot popfestival vijfenveertig jaar geleden. De derde cd bevat tevens live-opnamen van de BBC. Ook deze opnamen zijn niet eerder verschenen en van goede kwaliteit.

De dvd bevat vier nummers, live opgenomen in de Beat Club in Bremen, Duitsland. Twee opnamen waren al bekend (Gypsy Davey en Too much of nothing), maar de uitvoeringen van Nothing more en John the Gun zijn zeker de moeite waard.
Dus ja, toch ook voor de fans van Sandy Denny en Fotheringay een interessante box. En met een schuin oog naar de titel kan dit wel eens het laatste zijn wat er van deze, in zijn tijd onderschatte, groep wordt uitgebracht.