bj's wild verband - later
BJ’s Wild Verband - Later - Continental Record Services

Het valt niet te ontkennen. Iedereen die enigszins begaan is met de wereld van muziek is bekend met de naam BJ Baartmans. Al jaren merkte ik zijn naam her en der op, maar nooit nam ik de gelegenheid tot een nadere muzikale kennismaking. Mijn interesse voor Nederlandstalige muziek, eigenlijk überhaupt muziek van Nederlandse bodem, kwam relatief laat. Sinds een aantal jaren word ik met regelmaat verrast door de aangename kwaliteit die we binnen onze eigen landsgrenzen rijk zijn. Dat Baartmans en de zijnen tot the crème of the crop behoren lijdt geen twijfel. Tot mijn schaamte beken ik geen eerder werk van BJ Baartmans te bezitten. Wellicht met enige spijt aangezien dit collectief-geheel mij enorm pleziert met Later. Op muzikaal vlak word je verwend als luisteraar. Er worden diverse invloeden aaneengesmeed. Soms balsemend, dan weer wordt stevig van leer getrokken. Invloeden uit de rock, soul en blues. De teksten spreken mij eveneens aan. Ze zijn allerminst belerend of betuttelend. Ze zijn begrijpelijk. Niet alles wordt tot in de details benoemd, zodat ruimte voor interpretatie blijft. Leuke link naar Marvin Gaye.

Zoete inval, halverwege de plaat, illustreert waarom BJ’s Wild Verband ruim aandacht verdient. Er wordt naar hartenlust gemusiceerd. Ogenschijnlijk ongeforceerd, losjes, maar uiterst strak. Het daaropvolgend nummer opent met een killer groove. Met de bas wordt een lekkere rauwe basis ingezet, waarna de gitarist – lees BJ - geïmproviseerd de verdere aankleding van het nummer verzorgt. Baartmans trekt zijn gehele hebben en houwen uit de kast op het nummer Gitaar!. De heren Sjoerd van Bommel (drums) en Mike Roelofs (orgel, moogbas) vormen het natuurlijk fundament. Baartmans’ liedjes komen volledig uit de verf in de ongepolijste toonzetting. De tekst voegt volstrekt natuurlijk met de muziek en het gepassioneerde samenspel van de mannen. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar is niet altijd per definitie het geval. De heren voelen elkaar uitstekend aan, wat the flow van de liedjes een organisch geheel geeft. Muziek pur sang. Later is tweetalig beschikbaar. Iedereen die een exemplaar gekocht heeft kan een upload verzoeken van de Engelse versie. In oktober geeft Baartmans (huis)concerten met muziekvriend Jeff Finlin. Voor diegenen die Finlin’s muziek niet kennen, neem van mij aan: “gaan!”. Deze opmerkelijke combinatie mag je niet laten glippen.

Releasedatum 1 juli 2015