bob stark - storefront photograph
Bob Stark - Storefront Photograph - Bobby Bulge Music

Met zijn vorige plaat, Modern Day Romeo, bleek andermaal hoe vitaal en hoe eigen de muziek van Bob Stark over de jaren gebleven is. Storefront Photograph is zijn zevende plaat sinds de in 1988 verschenen Beyond the Stars. Hij behoort niet tot de categorie artiesten die commercieel rendement haalt uit zijn carrière. Anderzijds kan ik mij voorstellen dat hij in zijn thuisland Canada een vaste groep heeft die zijn beweging op het muzikale vlak nauwlettend volgt. Ik blijf het knap vinden dat hij iedere keer opnieuw met originele kwalitatief hoogwaardige liedjes blijft komen. Tegelijkertijd verbazingwekkend dat ik weinig terugvind over deze artiest op internet, want er zijn genoeg redenen te bedenken waarom zijn liedjes bij een grotere groep in de smaak zou kunnen vallen. Ze bieden zowel humor als stof tot nadenken. Geen diepgravende levenslessen of gecompliceerde teleurstellingen op het amoureuze vlak, eerder alledaagse beslommeringen die gerelativeerd de revue passeren. Als “huis, tuin en keukenmuziek voor gevorderden” zou ik Bob´s muziek willen classificeren, een nieuw sub-genre.

Storefront Photograph weet mij te raken vanwege zijn eenvoud. Niet alleen omdat deze collectie aan liedjes overwegend uitgevoerd zijn met slechts akoestische gitaar en zang. Wat dat betreft welhaast een klassieker singer songwriter plaat (Naast Bob’s zang hoor je de achtergrond vocalen van Antonia Robertson en Cindi Keep) Het is in de eerste plaats de directheid van zijn teksten die mij aanspreekt. Hij speelt met zijn bewoordingen, en weet daarbij een oprechte betrokkenheid van de luisteraar op te wekken. Althans bij mij. Mijn voorstellingsvermogen wordt bij voortduring aangewakkerd. Dat heeft vooral te maken omdat Bob zingt over aspecten die mij ook bezighouden zoals, in Turn It Over, wat over ouder worden gaat. Hij gooit het daarna meteen over een andere boeg in Follow Your Heart. Een blijmoedig advies onder de noemer dat dromen nooit sterven. Mijn persoonlijke favoriet is het persoonlijke nummer River. Een sleutelliedje dat leidde tot het ontstaan van deze plaat. Bob Stark brengt weinig albums uit, maar wanneer ze van dit niveau zijn, dan blijf ik zijn verrichtingen volgen. Storefront Photograph is een oprechte plaat, zo eentje waaraan je je zou kunnen hechten. Gevoelens die niet gespeeld zijn roepen emotie op, en dat lukt deze ervaren liedjesschrijver nog steeds overtuigend.

Release: 10 juli 2015