gilmore & roberts - conflict tourism
Gilmore & Roberts - Conflict Tourism - GR! Records (http://www.gilmoreroberts.co.uk)

Conflicten zijn er overal in de wereld, er zijn natuurlijk grote brandhaarden maar Gilmore & Roberts zagen in hun nieuwe songs vooral de innerlijke twijfels en persoonlijk drama van mensen. Zij werpen zich op hun jongste album Conflict Tourism op als gepassioneerde gidsen door die kleine verhalen, waarvan zij prachtige sterke songs hebben weten te maken.

Het vierde album van Gilmore & Roberts herbergt net als hun vorige plaat (The Innocent Left uit 2012) krachtige verhalende liedjes, maar is niet zonder meer een vervolg. Het duo koos op Conflict Tourism voor ietsje minder viool (Katriona Gilmore neemt wat vaker de mandoline ter hand) en andere gastmuzikanten, dus is er geen vleugje bluegrass, maar wel hier en daar een lap steel of dobro (Philip Henry) en computer programming of toetsen (Mark Tucker, die ook het album opnam, mixte en masterde). Matt Downer speelt contrabas en de basklanken op She Doesn’t Like Silence komen van James ‘Hutch’ Hutchinson.

Muzikaal gezien laveert Conflict Tourism tussen stuwende folk en intieme liedjes, met hier en daar een experimenteel kantje. De stemmen van Gilmore & Roberts staan centraal en de nadruk ligt vooral op de liedjes die elk hun eigen verhaal te vertellen hebben. Traditioneel folky is Jack O Lantern (met subtiele viool en dwingende zang van Jamie Roberts) dat handelt over de oorsprong van de traditie om lantaarns te maken uit groenten. Steviger van aard is het verhaal van Peter Harrison in Stumble On. 68 jaar lang zocht deze mijnwerker naar een ader van Derbyshire Blue John (een mineraal). Uiteindelijk was het zijn kleinzoon die hem vond, maar de rockende begeleiding benadrukt het doorzettingsvermogen dat deze man gehad moet hebben al die jaren.
Dan is er Peter Pan, een mooi gevoelig nummer van Roberts dat hij schreef ter nagedachtenis van zijn neef Richard Tolson (in wiens naam ook een goed doel is opgericht om de schone kunsten te bevorderen, voor de details zie: http://www.enrichcharity.org.uk), dit keer zijn het slechts gitaar, mandoline en contrabas die de stemmen ondersteunen. En nog intiemer is afsluiter Ghost Of A Ring, waar enkel het duo te horen is met zang, gitaar en mandoline.

Hoe vaker je luistert, hoe meer je doordrongen raakt van de sterke teksten op Conflict Tourism. Het geheel mag dan ietsje kleiner van geluid zijn dan de voorganger, de stemmen van Gilmore & Roberts verraden nog steeds de intense passie waarmee ze hun prachtige verhalen vertolken.

Tourdata september 2015:
Woensdag 2 september Geldrop, Groen Koffiehuis
Donderdag 3 september Ter Aar, huisconcert (meer info + reserveren: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.)