bellowhead - pandemonium - the essential bellowhead
Bellowhead - Pandemonium - The Essential Bellowhead - Navigator Records / Proper Music

Dit najaar begint Bellowhead het eerste deel van de afscheidstour, op 1 mei 2016 zal de Britse folk bigband voor het laatst live te zien zijn. Om de fans een plezier te doen zal de groep op 16 oktober een verzamelalbum uitbrengen met favoriete nummers: Pandemonium - The Essential Bellowhead. New York Girls is uitgebracht als eerste single.

Toen de band in 2004 begon als folk bigband met niet alleen folkinstrumenten maar ook een flinke koperpartij, konden ze zich eigenlijk niet voorstellen dat ze headliners zouden worden op grote Britse en internationale festivals, of dat ze grote concertzalen zouden uitverkopen. Toch is dat wat er gebeurde met Bellowhead, ze verkochten zelfs meer dan 250.000 cd’s; Hedonism (2010) werd het best verkochte door een onafhankelijk label (Navigator) uitgebrachte folkalbum aller tijden en Broadside (2012) haalde in de Britse Album Chart Top 100 de hoogste positie ooit door een onafhankelijk uitgebracht folkalbum (no. 16). Hun laatste studioplaat Revival (in 2014 uitgebracht door platenmaatschappij Island Records) kwam zelfs binnen op nummer 12 in die lijst. Twee zilveren platen en maar liefst acht BBC Radio 2 Folk Awards zijn in een tiental jaar binnengesleept.

Begin 2015 besloot zanger en violist Jon Boden (een van de oprichters van Bellowhead) dat hij de band wilde verlaten. De overige leden wilden niet verder gaan en dus komt er een einde aan een glansrijke carrière. Maar niet voordat er nog een spetterende afscheidstour is geweest en wie daar niet bij kan zijn kan nog nagenieten van al die mooie liedjes met de verzamelschijf Pandemonium - The Essential Bellowhead. De bandleden hebben een selectie gemaakt uit alle albums die ze in de afgelopen jaren hebben uitgebracht, inclusief de eerste ep E.P.Onymous.

Al luisterend naar het promo-exemplaar denk ik terug aan de prachtige concerten die ik zelf zag van de band. Natuurlijk opent de plaat met publieksfavoriet New York Girls, de levenslust spat er gelijk vanaf, zoals dat gebeurde bij hun eerste optreden in Nederland op Trad.it! in Groningen in 2010. Drie jaar eerder stonden ze op Brosella in Brussel, stilstaan was vrijwel onmogelijk op de swingende muziek van deze jongens. Toen speeldens ze vooral nummers van Burlesque, maar van die plaat is op Pandemonium alleen London Town opgenomen. Wat mij betreft hadden ze ook Flash Company of Fire Marengo erbij mogen zetten, maar dat zijn dan weer persoonlijke favorieten van mij. De groep heeft vooral nummers van de laatste drie platen gekozen, die zullen waarschijnlijk ook nog het meest vers in het geheugen liggen.

Het is een glanscarrière geweest voor een folkband en daar mogen die twaalf mannen en een vrouw die de afgelopen 12 jaar deel uitmaakten van Bellowhead trots op zijn. Nog een keer blikken ze terug, op een uitbundig muzikaal feest zoals we dat de afgelopen jaren van ze hebben leren kennen. Pandemonium - The Essential Bellowhead luidt een afscheid in dat gevierd mag worden.

Tracklist:
1. New York Girls (Hedonism)
2. 10,000 Miles Away (Broadside)
3. Roll Alabama (Revival)
4. Fakenham Fair (Matachin)
5. Gosport Nancy (Revival)
6. Betsy Baker (Broadside)
7. Let Her Run (Revival)
8. Roll The Woodpile Down (Broadside)
9. Yarmouth Town (Hedonism)
10. Prickle-Eye Bush (E.P.Onymous)
11. Whiskey Is The Life Of Man (Matachin)
12. Cold Blows The Wind (Hedonism)
13. London Town (Burlesque)

Wie Bellowhead nog live wil zien zal naar een van de nog niet uitverkochte shows moeten in Engeland, er staan geen optredens gepland op het continent. Tourdata en overige info vind je op http://www.bellowhead.co.uk/.

Op Youtube (klik hier) is een playlist te vinden van 8 nummers van Pandemonium.