maalstroom - lure
Maalstroom - Lure - eigen beheer (www.maalstroom.net)

Om hun vijfde album, Lure, te bekostigen heeft de Nederlandse groep Maalstroom zich op het pad van crowdfunding begeven. Niet met een project via internet waar mensen een bepaald bedrag konden doneren, maar de groep heeft huiskamerconcerten gespeeld om het benodigde geld bijeen te brengen. Voor de opnames stelden Paul en Ineke Rullmann hun huis beschikbaar als studio en het resultaat is een warm, levendig album vol mooie, vakkundig gespeelde instrumentalen en fijne liedjes.

Het geluid klinkt vertrouwd, met in de hoofdrol (bas-)klarinet (Michel Duijves) en viool (Gilles Rullmann), ondersteund door gitaar of bouzouki (Paul Pallesen) en percussie (Job Cornelissen). De sprankelende instrumentalen worden afgewisseld door vier fijn gezongen liedjes. Carnac vond zijn inspiratie in de menhirbouwers uit de stripboeken van Asterix in huize Rullmann. De titel van het album komt terug in Turelurelei, waarbij de tekst van het gelijknamige gedicht van Cees Buddingh op muziek is gezet door Pallesen. Het is een mooi expressief stuk, dat zich al snel in je hoofd nestelt om daar zo af en toe op onverwachte momenten in te gaan rondvliegen. Ook Heaven And Hell heeft een literaire oorsprong, zanger Cornelissen schreef het naar aanleiding van het boek Hemel en Hel van de IJslandse schrijver Jon Kálman Stéfansson. Het gaat over het harde bestaan van de vissersgemeenschap in het begin van de 20ste eeuw. Tenslotte komt dan de traditional Dick Darby voorbij, een lied dat Cornelissen in 2004 leerde kennen via de Amerikaan John Kennedy op een festival in het Ierse Clonmel.

Op het gebied van instrumentalen levert Maalstroom al meer dan vijftien jaar kwaliteit. De heren spelen af en toe een traditional, maar voegen zelf heel wat deunen toe aan het repertoire van tunes en dansen. De Rijksbourrées hebben niks te maken met een opdracht van de regering, wel met het jongetje Rijk dat ze deed ontspruiten in het brein van Gilles Rullmann. In Dazurka wordt voortgeborduurd op het vorige album, Meet. De eerste tune, The Dream Waltz (geschreven door Chris Stapleton), vormde toen een terugkerend thema, dit keer komt ie terug als begin van een set mazurka’s, die neergepend werden door Michel Duijves. Het kenmerkende geluid van de tenorsax is afkomstig van de Britse Jo Freya, die de groep nu voor drie nummers aanvult, waarvan eentje niet op sax maar op tin whistle. Een klein afgelegen benzinestation in het oosten van ons land leverde Paul Pallesen de melancholieke deun The Lonely Pump.

Er komt niet elk jaar een album uit van Maalstroom. Dit keer moest er zelfs vijf jaar gewacht worden op nieuw materiaal. Maar de mannen hebben hun muzikale leven volgehouden en belonen het geduld van de luisteraar nu met een fijn staaltje vakmanschap op Lure.

Luister alvast naar Lure via https://maalstroom.bandcamp.com, daar kun je het album ook digitaal aanschaffen. Wil je een fysiek exemplaar, mail dan met Gilles Rullmann: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..