sharon shannon & alan connor - in galway (cd + dvd)
Sharon Shannon & Alan Connor - In Galway (cd + dvd) - Mass Market Recordings IRL BMCD594 / Music & Words

De afgelopen jaren hoorde ik albums van Sharon Shannon met een band om haar heen en een keur aan gasten, zowel internationale grootheden als bekende Ierse muzikanten, ze had zelfs een project met een groot orkest van de Ierse omroep RTÉ. Op In Galway schaalt ze flink terug, want daar zijn slechts twee muzikanten te horen. Shannon speelt knoppenaccordeon en soms viool of fluit, Alan Connor is voornamelijk toetsenist, gebruikt hier en daar een footstomp en speelt op een paar nummers elektrische gitaar. Daarmee weten ze als duo een vol bandgeluid te creëren.

De liefhebbers zullen hem al in huis hebben, want in Ierland is In Galway al eind juli verschenen, in de Benelux is 15 januari 2016 de officiële releasedatum. In december zag ik Sharon Shannon & Alan Connor live, bij platenzaak Sounds in Venlo was een instore van slechts een half uur genoeg om het ruim aanwezige publiek te overtuigen van hun kwaliteit en daags erna maakten ze de voorstelling die ik bijwoonde van Herberg De Troost tot een waar feest met hun gastoptreden op knoppenaccordeon en keyboard. Connor is een expressieve pianist, die met zijn hele lichaam speelt in plaats van alleen met zijn vingers. Zijn achtergrond schijnt in de rock en blues te liggen en dat hoor je, hij laat hier en daar de vonken er vanaf vliegen, met als hoogtepunt Cavan Potholes, waar hij met zijn gitaar een reggae-achtig ritme toevoegt en tegen het einde hier en daar ook maar even naar piano wisselt om vol energie over de toetsen te zoeven. Daarnaast heeft hij een aardige zangstem, die voor wat afwisseling zorgt tussen alle instrumentalen door in The Midnight Special en The Galway Girl.

Hoewel de geluidsopnames deels ook in een studio gemaakt werden (en niet alleen in Galway), is er een centrale rol weggelegd voor O’Connors Famous Pub in Salthill in Galway, waar het optreden van Sharon Shannon & Alan Connor in juli 2014 gefilmd werd. Die beelden zijn te zien op de dvd, die overigens twee nummers minder bevat dan de cd. Het live gevoel ontbreekt soms bij het kijken, zoals vaker het geval is bij een muziekdvd, toch krijg ik af en toe wel de neiging om te gaan applaudisseren na een sterk partijtje samenspel. En bewondering slaat toe als ik kijk naar het vingervlugge toetsenwerk van Connor, waar regelmatig op wordt ingezoomd, net als op de knoppen van Shannon, die in tempo zeker niet voor hem onderdoet. De muzikale leiding wisselen ze af, waar zij inzet volgt hij met verve, maar hij krijgt ook de ruimte voor zijn eigen vuurwerk waar zij slechts invult.

Nieuw werk bevat de plaat niet, vrijwel alle nummers zijn op een of meer eerdere albums van Shannon te vinden (wellicht is dat de reden dat credits voor de componisten ontbreken). Zo horen we onder meer The Bungee Jumpers, Rathlin Island, Neckbelly, Cavan Potholes, Blackbird, The Galway Girl en Music For A Found Harmonium, bekend repertoire zou je zeggen. Toch is In Galway niet zonder meer een ‘best of’ album, en dat is te danken aan toetsenist Connor, die met zijn energie en expressiviteit een fris stomende klank weet mee te geven aan deze stukken. Met het vakmanschap van Sharon Shannon en het uitbundige talent van Alan Connor krijg je een vol geluid waarbij een band overbodig wordt.