songs of separation
Diverse artiesten - Songs Of Separation - Navigator Records

Tien folkdames uit Engeland en Schotland togen naar Isle Of Eigg (een eiland in de Schotse Binnen-Hebriden) om daar samen een plaat op te nemen. Deelnemers aan het project zijn niet de minsten: Eliza Carthy (zang, viool), Karine Polwart (zang, gitaar), Rowan Rheingans (zang, banjo, viool, bansitar), Mary Macmaster (zang, harpen, percussie), Hannah Read (zang, viool), Kate Young (zang, viool, piano), Jenn Butterworth (zang, gitaar), Hazel Askew (zang, harp, melodeon), Hannah James (zang en accordeon) en Jenny Hill (contrabas, achtergrondzang, percussie). Het meest bekend zijn waarschijnlijk Eliza Carthy (haar karakteristieke donkere vocalen herken je gelijk in het melodieuze Cleaning The Stones) en Karine Polwart, wier zachtheldere stem het album opent met Echo Mocks The Corncrake. Maar ook de andere vrouwen hebben op een of andere manier hun sporen in de folk verdiend, in diverse folkformaties als Kerfuffle, Anna Massie Band, The Poozies en Carthy, Hardy, Farrell and Young. En dan zijn er her en der nog heel wat andere projecten en albums waarop deze stemmen en hun instrumenten te horen zijn.

Het idee voor Songs Of Separation ontstond bij bassiste Jenny Hill, die in de aanloop naar het referendum over de onafhankelijkheid van Schotland in september 2014 heel verschillende ideeën daarover hoorde in zowel Engeland als Schotland. Zij vond dat het haar taak was als folkmuzikant om een muzikaal commentaar te geven bij wat er gebeurde, dat is immers de traditie van folkliedjes. Zij nodigde de anderen uit om op het nog geen honderd inwoners tellende Isle Of Eigg in een week tijd de gedachten te laten gaan over een conceptalbum. Door middel van zowel traditionele als enkele zelf geschreven liedjes willen de zangeressen namelijk mensen laten nadenken over ‘separation’ oftewel scheiding, een verschijnsel dat zich in allerlei vormen in ieders leven voordoet. Met diezelfde liedjes vieren ze de gelijkenissen en verschillen in zowel het muzikale en culturele erfgoed als de taal van Schotland en Engeland.

En dat leidt tot prachtige stukken, Engelstalig of Schots Gaelic, met veel harmonieuze samenzang, soms a capella (de pareltjes s Trom An Direadh (Sad The Climbing) en Unst Boat Song werden live opgenomen in de Cathedral Cave van Eigg, hetgeen een extra mooi geluid oplevert), vaak met sobere begeleiding, het zijn de stemmen die centraal staan. Songs Of Separation laat heel wat verschillen horen, na een Gaelic s Muladach Mi ‘s Mi Air M’aineoil (Sad Am I And In A Strange Place) met dwingende gitaar en spannende percussie volgt de kamerfolk-intro van Cleaning The Stones, die je zo doet denken aan iets typisch Engels als Fawlty Towers.

Songs of Separation is gevarieerd en kent heel wat afzonderlijke pareltjes, die overigens lang niet altijd over de politieke situatie gaan, maar ook handelen over thema’s als identiteit, milieu, familie en nog zo wat dat mensen bezighoudt. En door dat alles heen is het de muziek die verbindt. Absolute aanrader voor elke folkliefhebber.