brandewyn - fammen fantastiko
Brandewyn - Fammen Fantastiko

Douwe van der Werff is al bijna een mensenleven lang actief in de muziek. Zo speelde hij, o.a. met Piter Wilkens, in de allereerste Friestalige popgroep Okke Hel en vormde hij met Domien de Winter het duo Diggelfjoer. De laatste jaren is hij vooral actief met zangeres Grytsje Melchers in het duo Grytz & Grize.
Toch is er altijd nog tijd vrij voor soloprojecten. Zo bracht Van der Werff onder de titel Djipper in 2005 het album Hert & frou uit, waarop hij o.a. samenwerkte met ex-Bricquebec zangers Else van der Greft. In die tijd kwam hij ook in contact met de dichter Koos van der Sloot die net in de prijzen was gevallen met het Friestalige klaver fjouwer. Hoewel het project al wat jaren onderweg is, hebben de beide mannen de smaak pas nu goed te pakken. Er kwamen al een paar nummers uit op het tweede album van Diggelfjoer, maar onder de projectnaam Brandewyn is het nu helemaal raak.

Een conceptalbum over vrouwen is het geworden. Vrouwen uit de mythologie, de bijbel, de kunst of uit het persoonlijke leven. Minerva werd Boogy Woogy Myntsje, Helena van Troje Helena en Lilith heet Lily. Liefde, lust en levensvreugde komen voorbij, maar ook offers, verlangen en pijn vinden hun weg in de liederen.
Hoewel Douwe van der Werff zelf alle nummers zingt en de meeste instrumenten heeft ingespeeld, kan men toch spreken van een divers album. Jaren '60 pop, blues, een vleugje country, alle muziekstijlen waarin Van der Werff ooit actief in was komen voorbij. Van der Werff is misschien niet de beste zanger van Friesland, maar hij beschikt over een aangenaam hees stemgeluid dat zich uitstekend leent voor deze persoonlijke liedjes. De achtergrondzang op een aantal liedjes wordt verzorgd door Grytsje Melchers. Silvan van der Tang is te horen op drums en Koop Schokker op hoorn.
Studio Gumbo is in 2015 verhuisd van Ens in de Noordoostpolder naar het Friese Murns in Gaasterland. De kwaliteit heeft er niet onder geleden, want het album is uitstekend opgenomen.