matty charles & katie rose - catching arrows
Matty Charles & Katie Rose - Catching Arrows - 1906 Records / Lucky Dice

Bij een optreden een paar jaar geleden van Matty Charles in Portland in de Amerikaanse staat Oregon waar hij vandaan komt en tegenwoordig weer woont, zat zangeres Katie Rose in het publiek en ze voelde een muzikale klik. Oldtime country, dat lag haar ook wel. Samen vormen ze vervolgens een duo dat op dit moment door Nederland toert met hun nieuwe album Catching Arrows, dat akoestische liedjes bevat die hier en daar ook een vleugje folk herbergen. Liedjes die nu geschreven zijn, maar evengoed al honderd jaar oud hadden kunnen zijn.

Tijdens hun optreden bij Meneer Frits in Eindhoven vertellen Matty Charles en Katie Rose dat ze eigenlijk een album hadden willen maken met allemaal vrouwennamen in de titel. Maar de liedjes gingen allemaal over hartzeer en dat kan toch voor problemen zorgen als je ze live speelt, zeker als er iemand in het publiek zit met de betreffende naam. Toch komen er een Julia en een Maryanne voorbij op het nieuwe album. Ook een Glorieta, maar dat gaat dan weer niet over een dame maar over een plaats in Mexico. Live spelen ze als duo, Charles speelt gitaar en soms mondharmonica, op Catching Arrows heeft zijn fingerpicking spel de hoofdrol. Er is weliswaar begeleiding van Nick Forster (mandoline, tenor- en elektrische gitaar) van bluegrassformatie Hot Rize, David Jackson (contrabas), die nog deel uitmaakte van Dillard & Clark, en Joel Savoy (viool, gitaar en tweevoudig winnaar van de Cajun French Music Associations fiddler of the Year Award), maar het geheel heeft bovenal een eenvoudige akoestische uitstraling.

Matty Charles schrijft intelligente teksten, en die krijgen op deze plaat een fijn countryfolkgevoel mee, met name door de harmonieuze samenzang met Katie Rose, die hier en daar aan de Everly Brothers doet denken, maar soms ook iets van The Carter Family wegheeft. Catching Arrows is een rustige akoestische plaat met een tijdloos gevoel.

Matty Charles & Katie Rose zijn nog te zien op enkele podia, tourdata februari 2016:
16 februari Blue Room Session, Den Bosch
18 februari De Breughel, Bree (B)