bellowhead - live, the farewell tour
Bellowhead - Live, The Farewell Tour (2cd + dvd) - Navigator Records NAVIGATOR095X

In folkkringen hebben ze allang geschiedenis geschreven met onder meer 8 BBC Radio 2 Folk Awards en meer dan 250.000 verkochte cd’s, waarmee ze zelfs een voet tussen de deur kregen in de mainstream muziekscene, een prestatie om trots op te zijn. Maar dat bereik je niet zomaar, je moet wel het publiek overtuigen en dat deed Bellowhead vanaf het begin 12 jaar geleden, met hun eigen energieke folky variant op een bigband. Toen zanger en violist Jon Boden vorig jaar aankondigde ermee te willen stoppen vond de rest van de groep het ook welletjes, maar niet voordat er nog een laatste keer samen getoerd was om nog een keer te spetteren op de podia. De kaarten vlogen weg, bijna alle optredens waren snel uitverkocht. Deze maand is het tweede en laatste deel van de afscheidstour, met helaas enkel optredens in het Verenigd Koninkrijk. Wie nog een kaartje kon bemachtigen kan daarna gaan nagenieten, voor wie er niet bij kon zijn is er een troost: Live, The Farewell Tour, een luxe uitgave van twee cd’s en een dvd, met een registratie van het eerste deel van de tour, die afgelopen november plaatsvond.

Muzikanten van dienst zijn:
Jon Boden: zang, viool, tamboerijn
Pete Flood: drums, percussie
Brendan Kelly: sax, basklarinet
Benji Kirkpatrick: gitaar, bouzouki, mandoline, banjo, zang
Rachael McShane: cello, viool, zang
Andy Mellon: trompet
Ed Neuhauser: tuba
Paul Sartin: hobo, viool, zang
John Spiers: melodeon, concertina
Sam Sweeney: viool, zang, doedelzak
Justin Thurgur: trombone

En ja, je mag gerust zeggen dat Bellowhead stopt op zijn hoogtepunt. Want alleen al de ijzingwekkende intro op doedelzak waarmee Jordan wordt ingeluid is de aanschaf van deze registratie waard, maar ook het fijn subtiele kleinood Captain Wedderburn mag er zijn. Of het licht vervreemdende Moon Kittens met filmische elementen en het juist flink rockende Byker Hill. En natuurlijk zijn er aanstekelijke klassiekers uit het repertoire van de band, zoals Whiskey Is The Life Of Man en London Town. Het meest bijzonder is de toegift op de dvd, waar de band onversterkt samen met de zaal eindigt met Down Where The Drunkards Roll van Richard Thompson, een nummer dat ze nooit opnamen en eigenlijk alleen bij hun allereerste concert live gespeeld hebben. Enkel concertina begeleidt de (samen-)zang, dan vallen trombone, sax en hobo in met een subtiel tinkelend klokkenspel (Pete Flood) om uiteindelijk a capella af te sluiten.

Hoewel het merendeel van de liedjes zowel op een van de cd’s als op de dvd staat is er geen volledige overlap, zo staan Down Where The Drunkards Roll en Thousands Or More alleen op de dvd, en zijn o.a. Jordan, Whiskey Is The Life Of Man en Sloe Gin alleen op cd te vinden. Voor de dvd werd het optreden op 19 november 2015 in de De Montfort Hall in Leicester gefilmd, voor de twee cd’s werd een compilatie gemaakt uit de opnames van diverse optredens afgelopen najaar. Er is bovendien niet achteraf gewerkt met overdubs of ander poetswerk, waardoor het spontane live gevoel met name op de cd’s sterk aanwezig is.

In oktober verscheen al Pandemonium, een verzamelaar met favoriete nummers van de bandleden, een leuk hebbeding om het afscheid mee te vieren, maar de ziel van Bellowhead ligt toch in de optredens, die na deze maand niet meer zullen plaatsvinden. De groep zal gemist worden door heel wat liefhebbers, waaronder ondergetekende, maar gelukkig is er nog de mooi verzorgde luxe uitgave van The Farewell Tour, met naast de schijfjes ook nog eens een fraai boekje met foto’s. Zo kunnen we toch nog blijven genieten van de sterke live ambiance van een groep met een eigen geluid die de afgelopen 12 jaar het stof even lekker flink heeft doen opwaaien in de folkwereld.