Hidden Agenda Deluxe - Pan Alley Fever - Continental Europe CECD59

Door de jaren heen speelden de muzikanten van Hidden Agenda Deluxe al geregeld samen in diverse nationale en internationale (gelegenheids-)formaties. BJ Baartmans (zang, gitaren), Eric Devries (zang, gitaren), Sjoerd van Bommel (zang, drums, percussie) en Gerald van Beuningen (bas), op plaat en soms live aangevuld met toetsenist Rob Geboers, zijn bekende namen voor de Nederlandse americanaliefhebber. Het zijn dan ook stuk voor stuk klasbakken op hun instrument, die regelmatig gevraagd worden om mee te spelen met toerende Amerikanen. Ze vonden elkaar ooit in een gedeelde voorliefde voor muziek uit de jaren ’60 en ’70, Little Feat, The Band, CSNY, Allman Brothers, noem ze maar op, die bands die destijds garant stonden voor een lekker warm country- en/of bluesgeluid. Dat wilden ze graag coveren, dus begonnen ze samen een band, en de invloeden van die groepen zijn dan ook terug te horen op de plaat Pan Alley Fever. Dat betekent niet dat er allemaal covers te horen zijn; om hun eigen ‘sound’ vast te leggen en de muziek naar een hoger plan te tillen heeft Hidden Agenda Deluxe besloten om vooral eigen werk op te nemen.

Uitschieters kent de plaat niet, wel een constante kwaliteit. De heldere stem van Devries, het hese geluid van Baartmans en de donkerbruine vocalen van Van Bommel kleuren wel heel lekker bij elkaar. En hoewel er vooral leadpartijen te horen zijn is het juist de samenzang die meer oplevert dan de som der delen. Daar komt bij dat er muzikaaltechnisch natuurlijk niks aan te merken is op het vakmanschap dat deze mannen tentoon spreiden, door het hele album heen zijn er sterke gitaarpartijen, heel fijn drum- en baswerk en toetsen die soms heel subtiel kunnen zijn te horen. Eric Devries schreef de helft van de eigen nummers, waardoor de plaat voor het merendeel heel ontspannen klinkt, BJ Baartmans heeft een viertal meer intrigerende stukken neergepend, en dat is precies wat je verwacht van dit tweetal. Omdat ik Sjoerd van Bommel eigenlijk alleen als drummer ken weet hij me te verrassen met zijn eigenwijze Mind Of Her Own en het lekker lome, maar ondanks de tragische inhoud (je zal maar door je vrouw en je hond verlaten worden) toch opgewekt klinkende So Blue.

Als je vaker luistert hoor je allengs meer, dingen die niet meteen opvallen, maar wel een fijn karakter geven aan de plaat. Zo zit er een sprankelende mandoline in openingsnummer Shine en toetsen die aan Whiter Shade Of Pale van Procol Harum doen denken in Don’t Forget To Leave. Maar er is ook een mooie vermelding van de helaas veel te vroeg overleden Tom Skinner in Tulsa Shining (met JJ Cale-invloeden, maar volgens mij hoor ik ook een klein vleugje Red Dirt) en een door Van Bommel gezongen net iets pittiger uitvoering van Long Time Gone van Crosby, Stills & Nash (de enige cover van het album, die echter wel aangeeft hoe de groep op een fijne eigen manier omgaat met het oude werk). Dan is er nog een donker spokend kippevelintrootje op gitaar bij Jericho Walls en tenslotte een snufje tropische rock’n roll in Seven Days

In de muziek van Hidden Agenda Deluxe herken je de invloeden van country en blues uit de jaren ’60 en ’70, zoals je dat al jaren in het solowerk van Baartmans en Devries aantreft.  De samenwerking met nog een paar gelijkgestemde zielen zorgt ervoor dat Pan Alley Fever wel heel lekker wegluistert.

Hidden Agenda Deluxe & Carter Sampson - Christmas From Amsterdam To Oklahoma - Continental Song City CSCCD 1135

Afgelopen zomer was Hidden Agenda Deluxe op tour in Italië met Carter Sampson, een uiterst getalenteerde dame die niet voor niets de bijnaam The Queen of Oklahoma kreeg. De samenwerking beviel zo goed dat er plannen gesmeed werden om een kerstalbum op te nemen en terwijl de mussen buiten van het dak vielen dook het zestal de studio in.

Christmas From Amsterdam To Oklahoma bevat zeven covers, sommige meer bekend dan andere. I’ll Be Home For Christmas werd onder meer uitgevoerd door Bing Crosby, Elvis Presley en Michael Bublé, Carter Sampson geeft het nummer haar eigen zwoele stem met een vleugje nachtclubgevoel, waar ze Hard Candy Christmas (geschreven voor de film Best Little Whorehouse of Texas met Dolly Parton) een meer tijdloos sausje geeft. Bij een optreden van De Vaste Kerstmannen hoorde ik Driving Home For Christmas van Chris Rea al eens voorbijkomen in de expressieve donkerbruine vocalen van Sjoerd van Bommel, die krijgen nu, samen met een heerlijk potje ritmiek, een fijne hoofdrol in de versie van Hidden Agenda Deluxe. Meezinger bij uitstek is I Shall Be Released van Bob Dylan, met een fijn staaltje samenzang, waardoor de klik tussen Sampson en Hidden Agenda Deluxe heel mooi hoorbaar is, en tussendoor leadpartijen voor de Devries, Van Bommel en Baartmans, om nog maar te zwijgen van het heerlijke gitaarwerk.

Daarnaast is er ook eigen werk van BJ Baartmans, Eric Devries en Carter Sampson, waarin nostalgie en herinneringen aan kerst, al dan niet met familie, de hoofdrol spelen, en hoewel ze die elk op een eigen manier uitvoeren, zullen de gevoelens voor velen herkenbaar zijn.

Voor wie met de komende feestdagen niet weer het geijkte kerstrepertoire wil horen, maar wel een warm gevoel wil krijgen met lekkere rootsmuziek, is Christmas From Amsterdam To Oklahoma van Hidden Agenda Deluxe & Carter Sampson een heel fijne keuze.

Komende maand zijn Carter Sampson en Hidden Agenda Deluxe live te zien, tourdata december 2016:

13 dec: Bergen op Zoom – Crossroads radio
14 dec: Oldenzaal – Cobblestone