over the rhine - live from the edge of the world
Over the Rhine - Live From The Edge Of The World - Great Speckled Dog / Lucky Dice

Het echtpaar Karin Bergquist en Linford Detweiler, al ruim 25 jaar frontvrouw en -man van Over The Rhine, heeft in de Amerikaanse staat Ohio een 140 jaar oude schuur, Nowhere Else geheten, die ze om willen bouwen tot een centrum voor uitvoerende kunsten. Het idee is om er concerten te organiseren, maar ook workshops en er moeten opnamen gemaakt kunnen worden. De renovatie is al begonnen, maar er is geld nodig om alle plannen te kunnen realiseren, dus organiseren ze een festival bij die schuur eind mei (met een heel aardige line-up, naast uiteraard Over The Rhine zelf staan o.a. Joe Henry, Lucy Wainwright Roche, Birds of Chicago en The Blind Boys Of Alabama op het affiche). Maar ze hebben meer ijzers in het vuur, zoals de dubbel-cd Live From The Edge Of The World, opgenomen met publiek in de schuur, de opbrengst gaat natuurlijk naar de renovatie.

Op het album spelen Bergquist (zang, akoestische gitaar, percussie) en Detweiler (piano, akoestische gitaar, elektrische piano, zang) samen The Band Of Sweethearts, bestaand uit: Jay Bellerose (drums, percussie), Jennifer Condos (bas), Eric Heywood (pedal steel, elektrische gitaar), Bradley Meinerding (electrische en akoestische gitaren, mandoline, zang).

Het resultaat is een heerlijk melodieus alt.countryfolkgebeuren met elementen van gospel of blues. Een ontspannen gitaar, loom klaaglijke pedal steel of fijn wegluisterend pianowerk ondersteunen de stemmen. Die van Bergquist heeft meestal de hoofdrol en herbergt een zwoele zucht die naar mijn smaak soms iets teveel is aangezet, maar de samenzang met Detweiler klinkt heel lekker. Zo af en toe wordt het heel folky door de mandoline, subtiel in Sacred Ground, beetje bluegrassy in Gonna Let My Soul Catch My Body, gedreven in All I Need Is Everything.
En dan is er nog de tweede set. Deze dubbelaar kent dezelfde opbouw als een concert, een eerste set met een mooi overzicht, een tweede set met het voorstellen van de band, een lekker rockende uitsmijter (Everybody Knows This Is Nowhere) en tenslotte als laatste toegift nog een fijne ballad (Wait) waarna iedereen met een tevreden gevoel naar huis kan.

Nu heeft Over The Rhine een eigen vaste fanschare, maar ook voor liefhebbers van Gillian Welch & David Rawlings of The Civil Wars is dit een mooie aanvulling in de platenkast. Je kunt hem natuurlijk bestellen, maar nog beter is het om dit duo live te gaan zien (ze zijn deze maand in Nederland), zelf oordelen en Live From The Edge Of The World aanschaffen. Dan kun je thuis nagenieten met hun muziek in de wetenschap dat je ook nog een mooi project hebt ondersteund.

Over The Rhine is vrijdagmiddag 17 maart te horen op Omrop Fryslân in het radioprogramma Noardewyn, vanaf 14:00 uur.

Tourdata maart 2017:

vrijdag 17 maart Amen de Amer (uitverkocht)