Nathan Bell, Love > Fear

Nathan Bell - Love > Fear (48 hours in traitorland) - Stone Barn Records / Lucky Dice

Ruim een jaar geleden toerde de Amerikaanse singer-songwriter Nathan Bell voor het eerst in Europa. Bij een optreden in Eindhoven blijkt het een man te zijn die mooie toegankelijke liedjes schrijft en met een fijn rauwe, doorleefde stem zingt over gewone mensen en hun soms moeilijke dagelijks bestaan. Hier en daar doet zijn werk me denken aan dat van Springsteen. De Amerikaanse presidentsverkiezingen zijn dan nog ver weg, niemand houdt op dat moment rekening met wat we nu weten, dat de Republikeinen die verkiezingen gaan winnen en dat ook nog eens met een kandidaat die ze eigenlijk niet zien zitten.

Eind 2016 is Nathan Bell weliswaar bezig met een volgende studioplaat, maar de politieke gebeurtenissen doen hem van koers veranderen en hij schrijft een stel liedjes die hij in januari, net voor de inauguratie van president Trump, in 2 dagen tijd opneemt. Het album, waarvan de tweede helft uit live materiaal bestaat, krijgt de titel Love > Fear (48 hours in traitorland) en bevat 11 liedjes die hem van het hart moeten. En daarin vertelt hij verhalen zoals hij dat altijd al deed, over echte mensen, die zo goed en zo kwaad als dat kan hun leven leiden. Alleen hebben die verhalen nu een meer politieke lading gekregen en spoort hij aan om iets te doen. Het meest uitgesproken is waarschijnlijk Raise Your Fist (bekijk de clip op Youtube), een oproep tot actie, opgedragen aan het drietal atleten dat in 1968 bij de Olympische Spelen de black power-groet bracht tijdens het spelen van het volkslied (de twee Amerikanen die destijds naar huis gestuurd werden, werden in september vorig jaar gerehabiliteerd). Met zijn intense zang raakt hij tot op het bot. Daarnaast kaart hij problemen aan zoals de werkloosheid die ontstond in Michigan na het verdwijnen van de staalindustrie daar (Hard Weather) en de schade die is toegebracht aan het land en de mensen door de kolenmaatschappijen (Coal Black Water). Tegelijk stelt hij de vraag What Did You Do Today?, want je kunt natuurlijk wel blijven praten tot er geen woorden meer zijn, maar er moet ook nog wat gedaan worden om de situatie beter te maken. Elk nummer krijgt een vrij sobere begeleiding van akoestische gitaar, met hier en daar accenten op mondharmonica, waardoor de inhoud voorop komt te staan en die komt regelrecht uit zijn hart.

Na de turbulente jaren ’60 brak een relatief rustige periode aan die het protestlied op de achtergrond deed verdwijnen. Inmiddels gebeurt er zoveel dat er weer wat te vertellen valt en Nathan Bell neemt het op voor heel gewone mensen die worstelen met de Amerikaanse droom, hun baan kwijtraken, of ziek worden door toedoen van bedrijven die enkel winst voor ogen hebben. Toch is het niet enkel kommer en kwel, je kunt wat doen aan alle tegenslag en Love > Fear, liefde is groter dan angst. En om dat alles binnen te laten komen is er niet meer nodig dan een man, een gitaar en een mondharmonica.

Vanaf vrijdag 31 maart is Nathan Bell op tour, tourdata maart/april 2017:
vrijdag 31 maart Lux @ Mariënburgkapel Nijmegen
zaterdag 1 april O Werkendam Gent