richard thompson - acoustic classics ii
Richard Thompson - Acoustic Classics II - Beeswing records - distributie: Proper Music

Na het succesvolle album Acoustic Classics uit 2014 verschijnt binnenkort de opvolger Acoustic Classics II. Is het akoestisch opkloppen van oude songs een vorm van goedkoop winstbejag? Dat zou kunnen, ware het niet dat Richard Thompson vorig jaar met het alom geprezen album Still bewees nog steeds tot de upper-class van de hedendaagse singer-songwriters en gitaristen te behoren. De reden van het uitbrengen van Acoustic Classics II zal ongetwijfeld deels te maken hebben met het succes van zijn voorganger, maar zeker ook met het plezier wat Thompson beleeft aan het akoestisch heropnemen van zijn favoriete nummers.

Het mag gezegd zijn dat de verzameling songs op dit album zeker niet onderdoet voor zijn voorganger. Wat heeft deze man een respectabel aantal schitterende liederen geschreven. Voor dit album heeft Thompson o.a. gekozen voor liederen van minder bekende albums als Mock Tudor, Amnesia en You? Me? Us?. Van zijn meest succesvolle album Rumor and sigh uit 1991 komen twee liederen: het welbekende Keep your distance en Why must I plead. Maar liefst drie nummers komen uit de tijd van Fairport Convention en zijn bijna vijftig jaar oud. In Genesis Hall, Meet on the ledge en Crazy man Michael hangt nog steeds een vleugje van de stem van Sandy Denny. Het is even wennen om die nummers te horen zonder de stem van deze fameuze, helaas veel te vroeg overleden, zangeres. In A heart needs a home denk je in eerste instantie automatisch aan de stem van Linda Thompson.

Richard Thompson weet uiteindelijk al deze nummers op geheel eigen wijze naar zich toe te trekken. Dit betekent dat de luisteraar getrakteerd wordt op uitstekend gitaarwerk. Als geen ander geselt Thompson ritme- en solopartijen uit zijn gitaar. Het blijft adembenemend om deze man akoestisch aan het werk te horen.

Acoustic Classics II is dus niet het plichtmatig opvullertje, maar een sterk album met pracht vertolkingen van een aantal klassieke Thompson-songs. Dat ook bij Richard Thompson de leeftijd gaat tellen, blijkt uit zijn stem. Zo langzamerhand worden zijn stembanden voorzien van een gruizig randje. In het idioom van Acoustic Classics misstaat dat absoluut niet. Wederom een aanrader!

Acoustic Classics II verschijnt op 11 augustus 2017