steam power cd-hoes
Steam Power - titelloos - PIP Records 001

Ervaring hebben ze in overvloed, ze waren (op cd dan wel live) al te horen met o.a. Henny Vrienten, Frédérique Spigt, Kaz Lux en Magna Carta. Janos Koolen (zang, mandoline, banjo), Laurens Joënsen (zang, gitaar) en Joost van Es (viool) staan bekend als uitstekende begeleiders, Fay Lovsky (zang, basgitaar) is een veelzijdige zangeres en multi-instrumentalist, die al flink wat albums op haar naam heeft en een hit had met Christmas Was A Friend Of Mine. Deze vier vonden elkaar in de band Steam Power, waarin ze hun muzikale krachten bundelen in een sprankelend bluegrassjasje.

Het debuut van Steam Power is een mooi gevarieerd album geworden, fijne liedjes (in het Engels of Nederlands) worden afgewisseld met sterke instrumentalen, soms is er melancholie maar vaak is er sprake van een vrolijk stemmende begeleiding die getuigt van heel wat spelplezier. Als je het qua genre in een hokje wilt stoppen dan zou ik zeggen bluegrass, maar hier en daar proef je ook een vleugje jazz, pop of kleinkunst, puristisch zijn de bandleden zeker niet. Dat betekent ook dat de begeleiders regelmatig een hoofdrol krijgen, en de meer als frontvrouw bekende Lovsky graag een stapje terug doet in de begeleiding, zoals ze uitleggen in openingsnummer Sideman Blues, een gezamenlijk werkstuk van Janos Koolen met de hele band.

Daarna is Janos Koolen verantwoordelijk voor de meeste composities, waaronder alle instrumentalen op een na (Blue Fight was een samenwerking met Joost van Es en kent dan ook een heel lekkere vioolpartij). Hij weet banjo of mandoline telkens weer mooi te combineren met de eigen stijlen van gitaar en viool en het zachte ritme van de bas. Inspiratie kan overal vandaan komen, zo vond Lost Letter zijn oorsprong in het kwijtraken van een brief van de belastingdienst met de bijbehorende gevolgen. En soms heeft hij er een tekst bij, zoals de met fijnzachte stem gezongen troostende woorden in Old Friend over het weerzien met een oude vriend die liefdesverdriet heeft. Laurens Joënsen is verantwoordelijk voor de Nederlandstalige inbreng met zijn soepele vocalen, met Kaap De Goede Hoop en Zomaar (geschreven met Tjeerd Bischof) dat een soort oldtimey kruising lijkt te zijn tussen de traditionals Wayfaring Stranger en East Virginia Blues met een eigen licht melancholieke tekst. Fay Lovsky laat horen hoe veelzijdig ze in haar teksten is met het heerlijke Kill U Dead, over de liefde (met een macabere twist), The Candidate, met een hoofdrol voor een bepaalde Amerikaanse presidentskandidaat en Snow, dat juist een romantische uitstraling heeft.

Janos Koolen heeft een flinke vinger in de pap gehad bij de totstandkoming van het cd-debuut van deze sterke formatie van Nederlandse topmuzikanten. Hij is niet alleen zanger, muzikant, tekstschrijver en componist van flink wat nummers, maar deed ook de opnames (samen met Joënsen), de mix en master van het album. En het resultaat mag er zijn, Steam Power maakte een sprankelende plaat waar je graag naar blijft luisteren.

Steam Power presenteert zijn debuut komende zondag, 10 september 2017 in Splendor in Amsterdam.

Meer info: http://www.steampowermusic.nl/ of Facebook: https://www.facebook.com/steampowerquartet/.