paul brady - unfinished business
Paul Brady - Unfinished business - Proper records

Paul Brady is bij folkliefhebbers waarschijnlijk nog steeds het meest bekend om zijn aanwezigheid in de legendarische Ierse folkband Planxty en zijn samenwerking met Andy Irvine. Maar strikt genomen nam Brady al in 1980 afscheid van de Ierse traditionele muziek met het album Hard station waarop zijn eigen songs een stuk verder richting rock en pop schoven. Toch heeft de Ierse singer-songwriter zijn verleden nooit helemaal verloochend, want tijdens zijn dik vier decennia tellende carrière nam hij  regelmatig Ierse traditionals op. Afgelopen mei trad hij in Dublin zelfs op met zijn oude kompanen Andy Irvine en Donal Lunny.

Ook op Unfinished business, Brady's eerste studioalbum in zeven jaar, zijn twee traditionals te vinden. The cocks are crowing is een nummer dat Brady al geruime tijd live speelt en dan nu eindelijk heeft opgenomen. Lord Thomas and fair Ellender is de andere traditional. Een moord ballade zoals alleen de Engelse traditie die kent. Paul Brady nam het eind jaren '60 al eens op met zijn groep The Johnstons.
De elf nummers op het album klinken behoorlijk divers. Titelnummer Unfinished business lijkt in een rokerige jazzclub opgenomen te zijn. In dit nummer, en ook in Something to change,  waart de geest van die andere grote Ier, Van Morrison, rond. Say you don't mean vindt zijn oorsprong in de blues. De folky balladen zijn sober gearrangeerd. Ze worden gedragen door Brady's meeslepende, ietwat hese, stem. Een rustige gitaarpartij en een spaarzame mondharmonica doen de rest. I like how you think riekt door het gebruik van een steelgitaar naar Americana. Maybe tomorrow en Once in a lifetime klinken zoals we Paul Brady het best kennen. Catchy popsongs met een vleugje Ierse mystiek.

Met Unfinished business heeft Paul Brady weer een prima album uitgebracht. Verrassingen zijn er na vijftien albums niet meer, maar de kwaliteit van de songs vergoedt dit volledig. Gezien de titel van zijn laatste product zijn we nog niet klaar met deze gedreven Ierse grootmeester.

Unfinished business is op 8 september uitgebracht.