tjane - liedjes van vroeger voor kinderen van nu
Tjane - Liedjes van vroeger voor kinderen van nu - FUA002  -  info: http://kinderliedjes.tjane.nl

Er zijn in Nederland maar weinig muzikanten  die zich bezig houden met Nederlandstalige volksmuziek. Ook Guy Roelofs en Jenny van Diggelen verdienden jaren geleden hun sporen in de traditionele Ierse muziek. Het project Cadans der getouwen, een samenwerking tussen Guy Roelofs en Gerard van Maasakkers rond spin- en weversliedjes uit een ver verleden, was in het jaar 2000 een aanzet met Nederlandstalig materiaal. Onder de projectnaam Tjane verdiepten Guy Roelofs en Jenny van Diggelen zich sindsdien verder in de Nederlandstalige volksmuziek. Nog niet zo lang geleden (2016) kwam het album Brabantlied uit en nu is er dus een album vol met kinderliedjes: Liedjes van vroeger voor kinderen van nu. De reden mag duidelijk zijn. Zangeres Nele Martens kreeg tussen 2010 en 2013 twee dochters en Guy en Jenny werden de trotse grootouders van drie kleinkinderen.

Het album bevat liederen die tot een halve eeuw geleden nog regelmatig op de lagere scholen werden gezongen. Sindsdien zijn ze langzaam maar zeker vervangen door liedjes van Benny Vreden en consorten.
Tjane blaast op dit album deze aloude liedjes nieuw leven in en doet dit met verve. Dit maal is gekozen om de liedjes op te nemen in een akoestische setting van gitaar, bouzouki, nickelharpa en diverse fluiten, dus zonder backing van drums en bas. Dit pakt bijzonder goed uit. Door de goede, heldere opnamekwaliteit krijgen de liederen een levendigheid die stimuleert om mee te zingen. Om dat meezingen te bevorderen is in een aantal liedjes zelfs het tempo verlaagd, zodat ook de allerkleinsten mee kunnen zingen. Voor de oudere kinderen zijn er natuurlijk een aantal snellere nummers. Een viertal prachtige kerstliederen besluit dit album dat eigenlijk niet in een gezin met jonge kinderen mag ontbreken. Dat zou een mooie heropleving van deze oude kinderliedjes betekenen. Liederen die het waard zijn om gezongen te worden.

Mooi dat er mensen zijn die zich om ons cultuurgoed blijven bekommeren! En wat een prachtig albumhoesje!