sheesham lotus and son - clear the table
Sheesham and Lotus and 'Son - Clear The Table - SepiaPhone Records SPR 007 / Lucky Dice

Na hun mooie afsluiting op Naked Song afgelopen weekend had ik Sheesham and Lotus and 'Son graag nog eens een heel optreden lang willen zien, maar helaas ging hun concert op maandagavond in de reeks Ad van Meurs presenteert... niet door vanwege de huldiging van PSV in Eindhoven. Hoewel ik de voorkeur geef aan live muziek, en dat is een hele beleving in dit geval, heeft het Canadese trio ook cd's, dus gaat hun recentste album Clear The Table in de cd-speler. Old time dynamiek en vrolijkheid waar de muzikaliteit vanaf spat denderen voorbij in een ongenadig tempo. Zelf noemen ze dat Ragtime High Stepping Good Time Music, Vaudevillian Music Hall Minstrel Medicine Show, een hele mond vol, maar ze maken het zowel live als op cd helemaal waar.

Sheesham And Lotus maakten al twee platen samen voordat 'Son zich bij het duo voegde, het onlangs verschenen Clear the Table is het vierde album als trio. Viool, banjo en sousafoon zijn de hoofdinstrumenten van Sheesham Crow, Lotus Wight en 'Son Sanderson, die echter graag hier en daar wat toevoegen aan hun lekkere old time muziek in de vorm van mondharp, mondharmonica, kazoo en nog wat obscuurder blaasinstrumenten. Stilzitten is geen optie bij de aanstekelijke klanken die het trio voortbrengt, te beginnen met een door mondharmonica en mondharp voortgestuwde Darling Cora (bluegrassliefhebbers kennen deze traditional ongetwijfeld onder een ietsje andere titel) om vervolgens lekker door te stomen tot ze een goeie 40 minuten later aangekomen zijn bij Ida Red, een lekker krakende 78 toeren opname waarmee ze helemaal terug in de tijd duiken. Daartussenin zitten onder meer een paar heel heerlijke instrumentalen, maar ook Down In Your Pockets, een fijne versie van Stuff They Call Money van countrybluesheld Big Bill Broonzy en I Truly Understand, een zinderende gospel on steroids.

De titel Clear The Table schijnt te slaan op een gedenkwaardige show in Haarlem, waar blijkbaar geen ruimte meer was op de vloer, dus werd de tafel leeggeveegd om het feest dansend voort te kunnen zetten, het tekent de bruisende sfeer die de muziek van Sheesham and Lotus and 'Son teweegbrengt.

Wie Sheesham, Lotus & 'Son live aan het werk wil zien kan naar Ierland of het Verenigd Koninkrijk, waar ze in april en mei nog een aantal optredens hebben (zie: http://sheeshamandlotus.com/) of alvast augustus noteren in de agenda, dan komt de band terug naar Nederland om te spelen in o.a. Grootschermer (19-8), Tiel (23-8) en Tiengemeten (26-8).