frontier cafeband - wereldbrand
Soetkin Collier, Vera Coomans - Wereldbrand - Appel Rekords APR1384 / www.denappel.be

België was een geliefd land voor Europese grondmachten om hun geschillen uit te vechten. De Schotten had dat al lang door, getuige het lied Will 'ye go to Flanders. Het lied werd geschreven lang voor Napoleon ten onder ging in de slag bij Waterloo en ver voor honderd jaar geleden het grote  drama in de Vlaamse loopgraven plaats vond.
De afgelopen vier jaren werd bij onze zuiderburen massaal de Eerste Wereldoorlog herdacht, met name in West-Vlaanderen waar de oorlog hevig woedde. Een van de kleinere projecten was Zijkant van de oorlog, een reeks muzikale theaterwandelingen in de Westhoek. De muziek van dit project werd onlangs in Vlaanderen als album uitgebracht. Onder de naam Frontier Caféband hebben de zangeressen Soetkin Collier (Urban Trad) en Vera Coomans (Rum II,  Madou), begeleid door gerenommeerde muzikanten als Wiet Van de Leest (Rum, Madou), Tom Theuns (Ambrozijn), Tomas de Smet (King Dalton) en Sara Salvérius, verder gezocht naar  liederen rond dit thema en kwamen uit bij de Duitse oorlogsdichter Theodoor Kramer en de teksten van Vlamingen Jan Devos, Wim Chielens en Marc Hauman.

Het bijzondere aan dit project is dat niet de soldaat, maar de vrouw het onderwerp van het lied is. Moeders, echtgenotes, dochters en zussen, verenigd door verdriet, troost en hoop op weerzien. Liederen in het Nederlands, Frans en Duits. Een deel van de teksten is geschreven door Jan Devos, die we nog kennen als schrijver van de directe teksten voor Madou. Zijn Gueules cassées komt rauw op ons dak. Een soldaat ziet voor het eerst zijn vrouw terug die schrikt van zijn zware verminkingen. De vrolijke melodie van Frontier Café Rag verhult niet de tragiek van het vertier achter de linies. De tekst is van Westhoeker Wim Chielens, in het dagelijkse leven directeur van het conservatorium  van Poperinge. Hij schreef o.a. ook het imponerende De stoet vluchtelingen, waarmee de tragiek van het thema in een keer naar de huidige situatie wordt gekatapulteerd. Geen ontwikkeling waar men blij van wordt. Vera Coomans schittert in het trieste, door Marc Hauman geschreven, Marieke in vlechten. Soetkin Collier doet vocaal niet  onder in het zelfgeschreven Wereldbrand, voor mij het hoogtepunt van het album.

Denk nu niet dat Wereldbrand een zwaarmoedig album is. Integendeel, muzikaal  valt er veel te genieten en is er veel afwisseling. Niet alleen de liederen zijn zeer divers gearrangeerd, tussendoor komen we een aantal instrumentaaltjes tegen van Wiet Van der Leest, die weer geestdriftig uit de musette en de gypsy swing putte, iets wat hij al veelvuldig bij Rum deed.

"Nooit brengt een oorlog vrede", zong men al in 1978 in de Vlaamse Westhoek. Veertig jaar later komt Wereldbrand uit, een geweldig album, in meerdere opzichten. Vocaal is het schitterend wat zowel Vera Coomans als Soetkin Collier hier laten horen, instrumentaal wordt er heel sterk gespeeld. Maar het belangrijkste is misschien wel het feit dat we met de neus op de oorlogsverschrikkingen van weleer worden gedrukt. Dat blijft nodig, gezien de toestand van de wereld van vandaag.

Het album is te bestellen via de link: http://www.tsmiske.be/appel/cddetail.asp?id=17336