specs hildebrand - holding my own
Specs Hildebrand - Holding my own - Paso records008 /palingsound.com

Met het uitbrengen van zijn vijftiende album is Specs Hildebrand een van de meest productieve artiesten van Volendam. Alleen The Cats en BZN moet hij qua platenproductie voor laten gaan. Dit wil echter niet zeggen dat hij een van de meest succesvolle artiesten van deze beroemde vissersplaats is. Daarvoor is zijn muziek te eigengereid en te compromisloos.

Na het overlijden van partner in crime Jip Golsteijn in 2002 leek het gedaan met de platencarrière van de Volendamse singer-songwriter. Toch bleef Hildebrand stug volhouden en dat bleef niet onopgemerkt. De mannen van het Volendamse platenlabel Paso, Michel Veerman en Johan Tol, zagen mogelijkheden en brachten in 2012 het album Outsider uit. Dit album bevat louter eigen composities van Hildebrand en kwam tot stand met de hulp van vriend en gitarist Jan Akkerman.

Het verzamelalbum Well kept secrets verscheen in 2015 ter ere van het veertigjarig jubileum als soloartiest en bevatte naast oud werk ook twee nieuwe songs. De kwaliteit van beide liedjes was zo hoog dat Paso records wederom aan de bel trok voor een nieuw album.
Noeste arbeid op een eenzaam zolderkamertje laat zich uitbetalen in klinkende munt. Holding my own bevat tien songs die stuk voor stuk van grote kwaliteit zijn. Verwacht geen vrolijke meezingers, daar is Specs Hildebrand niet de man naar. Een titel als It won't get any better than this spreekt boekdelen. Niet voor niets levert de donkere kant van het leven vaak de mooiste liedjes op. Van dat soort liedjes  staat dit album vol, liedjes uit het leven gegrepen. Er zijn ook lichtpuntjes, zoals Nothing lasts forever, maar het is een wrange:
Nothing lasts forever
We're just passing

Hoogtepunten te over op dit in een prachtig hoes gestoken schijfje. Two ships, een mooie metafoor voor een woelige relatie, kent een lekkere lome melodielijn. Number Eleven is een eerbetoon aan de, volgens Specs Hildebrand, beste nummer-11 van Ajax, Piet Keizer.
Allemaal bloedmooi gezongen en verfijnd ingespeeld door zijn makkers van The Living Room Band met als gasten saxofonist Rob Kruisman (Ekseption, Carlsberg, De Gigantjes) en toetsenist Dick Plat (BZN). De karakteristieke stem van Specs Hildebrand, gecombineerd met muziek die put uit een krachtige 'melting-pot' van americana, blues, folk en tex-mex, stuwt dit album op tot een van de beste in het genre die dit jaar verschenen. Dit mooie album zou wel eens nieuwe deuren kunnen openen voor deze sympathieke singer-songwriter uit Volendam. Dat Specs Hildebrand nog lang niet is uitgeschreven en gezongen, getuigt het laatste nummer: May the best be yet to come.