Ad Vanderveen
van folky tot rock

Slimme jongens, die mannen achter het in het Duitse Abstatt gevestigde Blue Rose-label. Grossieren die heren al jaren in puike platen in onder andere het singer/songwriter-genre, ditmaal hebben ze onze eigen Ad Vanderveen weten te strikken.

Sinds Ad in 1992 besloot zijn band Personnel te verlaten en het solopad op te gaan, is het steeds crescendo gegaan met zijn muzikale prestaties. De ene mooie plaat werd met schijnbaar gemak opgevolgd door een nóg mooiere (voor wie niet weet wat ik bedoel, luister eens naar "Brand new everytime", "Here Now" of "One on One"). Met zijn nieuwste boreling "The moment that matters" is het niet anders. Wat zeg ik? Dit is feitelijk teveel van het goeie, maar dan wel in de goede betekenis van het woord. Ruim 62 minuten lang houdt Vanderveen zijn luisteraars in trance met prachtige liedjes die zijn wijdse muzikale pallet in de volle breedte tonen.

Van met opzet klein en breekbaar gehouden folky liedjes (If my eyes were blind) tot stevige rocksongs (Rock & Roll ain't dead) die verraden dat Vanderveen voor eeuwig een Young-adapt zal blijven. De songs op "The moment that matters", die zoals we van Ad gewend zijn zéér smaakvol zijn ingekleurd met onder andere dobro-, mandoline- en pianoklanken, doen vermoeden dat het eind van Ad's muzikale inspiratie nog lang niet in zicht is.

De plaat komt officieel pas op 16 februari a.s. uit. In die zin is het misschien nog wel wat vroeg voor àl te stellige conclusies, maar het zou mij niet verbazen dat over enige tijd gesproken zal worden over Vanderveen's beste CD tot nu toe.

Ad krijgt hulp van een aantal artiesten die ieder voor zich hun sporen in de (folk)muziek reeds hebben verdiend, zoals Iain Matthews, David Olney en Eliza Gilkyson. Ongetwijfeld zal dat ertoe leiden dat ook muziekliefhebbers van (ver) over de grens eens kennis zullen willen maken met de muziek van 'onze Ad'. Zijn deal met het gerenommeerde Blue Rose-label zal daar ook zeker toe bijdragen. De plaat komt gelijktijdig uit in onder meer Engeland, Duitsland en de Verenigde Staten.

Ik gun Ad natuurlijk alle succes van de wereld maar stiekem hoop ik wel dat hij tijd zal weten te houden voor kleinschalige optredens in Hollandse achterafzaaltjes. Tenslotte beleeft menig muziekliefhebber daar de echte 'moments that matter'. Jammer dus van al die andere prachtige releases van dit moment maar de eerstkomende tijd zal deze nieuwe Vanderveen-schijf mijn cd-speler niet verlaten!

Jos van den Boom - Waardering 9