Mike Katz verwent pipe-liefhebbers

Mike Katz - A Month Of Sundays - Music & Words/Temple Records COMD2095

Je moet behoorlijk wat eelt op je trommelvliezen hebben, wil het harde geschetter van de enorme Highland bagpipes van Mike Katz niet gaan irriteren. Op een enkele diddling na is het solo-album A Month Of Sundays van deze Amerikaanse Battlefield Band-piper geheel instrumentaal. De tunes zijn deels traditioneel Schots, deels eigen composities of opgedaan bij collega-muzikanten tijdens een van zijn vele trips door Bretagne.

mike katz - month of sundays

Als tienjarige maakt Katz zich de doedelzak eigen in de Los Angeles Police Pipe Band. In 1987, op 18-jarige leeftijd, is hij al dermate gebiologeerd door de pipes, dat hij als student vanuit de VS naar het Schotse Edinburgh verhuist. Daar sluit hij zich aan bij de Scottish Gas Pipe Band. Hij speelt ook bij de Bretonse Bagad Kemper. Vervolgens treedt hij toe tot verschillende folkbands. Met Ceolbeg neemt hij enkele albums op en tourt hij door Europa. Vanaf 1997 verhevigt dat scenario zich als hij lid wordt van de Battlefield Band.

Nu komt hij met zijn eerste solo-album. Van de 46 (!) tunes schreef hij er 15 zelf, terwijl hij de rest naar zijn eigen hand zette. Zijn composities passen naadloos in het Schotse idioom, maar getuigen van een open mind die iets van zijn inspiratiebronnen verraadt: Frank Zappa; Weather Report; Leo Rowsome en bands uit ziin geboortestad Los Angeles als de Red Hot Chilli Peppers en The Minutemen.

A Month Of Sundays is smullen voor de echte liefhebbers van de doedelzak. Hoor je daar niet toe dan ligt naast irritatie ook saaiheid op de loer. Want als de je de eerste hindernis niet overwint, lijkt Katz zich slechts te verliezen in uptempo getetter. Ben je na zo'n tien minuten big pipes afgehaakt dan mis je de variatie die Katz vanaf het derde nummer aanbrengt door het spel op de liefdevoller klinkende small pipes, tin whistle, of low whistle.

Al snel blijkt dat het tempo ook niet altijd up is. Zo is het genieten van het omfloerste whistle-spel in het renaissance-like Tait's met in de begeleiding ondermeer subtiel snarenwerk en altviool. Of het verstilde spel op d-flute in de Bretonse air Marig Ar Pontolan. Hier loont zich het feit dat Katz zich omringt met excellente muzikanten: jazzgitarist Kevin MacKenzie (onlangs nog onderscheiden met een Creative Scottish Award), Tannahill Weavers fiddler John Martin (vroeger Contraband, Ossian en Easy Club), concertina-wizard Simon Thoumire en Battlefield-collega Alasdair White (fiddle, whistle, bouzouki en bagpipes). Katz bespeelt naast verschillende pipes en fluiten ook basgitaar.

Dat Katz ook kan boeien zonder zijn begeleiders blijkt uit de prachtige air Abbeyhill op oortuutende Highlandpipes. Abbeyhill wordt smaakvol gevolgd door twee gavottes die Katz leerde van de cd Daou ha daou van het Bretonse diatonische accordeon/fiddle duo Yann Fanch Peroches (16/4 op TradIt! Groningen) en Fanch Landreu. Maar je bent gewaarschuwd. Het meeste materiaal van Katz is vlammend. Een enkele keer doet hij daarbij - zij het verfijnder - denken aan de vroege Tannahill Weavers als heftig spel op gitaar de op hol geslagen big pipes begeleidt in Ruidhleadh Cailleach (the old woman's reel) en in Monday's Jig.

Piper-contests tijdens het Edinburgh Folkfestival en het genadeloze spel van Tannahill Waevers-piper Alan MacLeod hebben in de jaren zeventig mijn pijngrens al enigszins opgerekt. Katz heeft hem nu nog een paar mijl extra verlegd. Dank daarvoor. Het hoesje van A Month Of Sundays staat bol van de interessante informatie over de herkomst van de tunes en over de verschillende pipes die Katz hanteert. Alleen al daarom is dit album een must voor elke piper.

Voor de fanaten onder ons even alle 46 tunes, verdeeld over 15 tracks: The Best Englishman, Chase The Train, Mr. MacKinnon Of Corry, Le Tire-Bouchon, The Fiddler, Cu'l An Taigh Osda, The Birks Of Abergeldie, Currie's, Na Goisidich, Earl Mareshal's, Sir J.M. MacKenzie's Reel, Dr MacPhails, The Bookie's Jig, Seann Bhrigais Uilleim, The Reel Of Bogie, Miss Forbe's Farewell To Banff, The Earl Of Errol, The Ladies From Hell, The Black Watch Polka, Ho Ro Shiubhlainn Fada, Dr. Finlay Macleod, Sunset At Tommy's, Tait's, Dr Carol G Katz, Land Of Milk & Honey, Marig Ar Pontolan, Marche Vannetaise, Capt. Kinnear, Les Blaireax De Cornouaille, Mackays Rant, The Smith Daughter, Donald's Rant, Ruidhleadh Cailleach, The Unst Wedding March, Mexico 1 Armenia 1, Dark Lowers the Night, A Month of Sundays, Abbeyhill, Gavotte, Gavotte, Mondays Jig, The Road to Bruntsfield, Donnie MacGregor, Major Manson's Farewell To Clachantrushal, The Goat Pen, Tubular Peat.

Henk - Waardering 7,5