Techno-folk uit Italië

Fiamma Fumana - 1.0 - Mescal/Omnium Recordings
Fiamma Fumana is een techno-folk groep uit Italië. Deze cd is niet echt recentelijk uit gekomen maar aangezien de groep later dit jaar op het Folkwoods Festival in Eindhoven zal optreden is het wel interessant om er nog wat aandacht aan te besteden.

De electronica is bij Fiamma Fumana erg op de voorgrond geplaatst en veel minder subtiel dan bij een electronische folk groep als B.A.R.K. Het meer op dansmuziek georiënteerde geluid doet dan ook enigszins denken aan het geluid van de Deense techno-folk act Sorten Muld. Het verschil met deze laatste band is dat bij Fiamma Fumana de folk melodieën veel natuurlijker klinken en minder duidelijk samples zijn. Daarnaast krijgen de folk elementen bij Fiamma Fumana veel meer de ruimte, terwijl het bij Sorten Muld vaak tot citaten beperkt blijft.

Aan de andere kant klinkt de electronica bij Fiamma Fumana wel heel simpel in vergelijking met bands zoals Garmarna, B.A.R.K. en Sorten Muld. Het lijkt soms wel of het electronische deel van de muziek zo uit een oude Commodere Amiga of Atari ST komt. Ondanks dat dit deel van de muziek dus op zich zelf niet zo veel voorstelt werkt de combinatie met de folk elementen erg goed. Het geheel is dansbaar en klinkt aanstekelijk.

De zang (in het Italiaans) van de jonge Fiamma is erg goed. Ze heeft een sfeervol stemgeluid en de melodieën zijn mooi. 1.0 is als zodanig een leuke cd met zowel dansvloer gerichte tracks zoals het titelnummer en 'Tre Sorelle', als een aantal wat subtielere en rustigere nummers zoals 'Mareoceano' en 'Incantata'. Als de groep nog eens wat investeert in nieuwe synthesizers dan kan dit project heel wat worden. Ik ben ook heel benieuwd hoe de groep hun muziek live gaat presenteren.

Martijn van Gessel - Waardering: 7,5