Wonderlijke combinatie van
metal en middeleeuws

Dit is, zoals de titel duidelijk maakt, een live plaat van de 'middeleeuwse metal' groep In Extremo. Deze band geniet zowel in metal als in gothic kringen enige bekendheid, maar is vooral in Duitsland groot.

De groep combineert (donkere) metal met middeleeuwse melodieën/citaten. Deze melodieën speelt de groep op diverse traditionele instrumenten zoals een harp, doedelzak, schalmei en draailier. Om een goed beeld van het geluid van In Extremo te krijgen moet je aan een combinatie denken van Rammstein-achtige metal (iets rustiger en minder industrieel) ondersteund door middeleeuwse deunen. Deze wonderlijke combinatie is goed uitgewerkt wat resulteert in zowel goed samenspel als ruimte voor individuele instrumenten. Dit is goed hoorbaar op bijvoorbeeld 'Krummavisur' (harp en metal gitaar) en 'Stetit Puella' (op basis tekst van Carmina Burana). Een aantal nummers die de groep op haar repertoire heeft staan zijn op basis van traditionele teksten en/of muziek, maar er zijn ook eigen composities.

Op deze live cd staan zowel de wat bekendere eigen nummers zoals 'Vollmond' en 'Die Gier', als traditionele nummers zoals het 'Palaestinalied' (onder andere ook door Qntal en Estampie uitgevoerd) en 'Herr Mannelig' (ook door Garmarna bewerkt). Jammer is alleen dat de Sisters of Mercy cover 'This Corrosion' ontbreekt op deze plaat.

De geluidkwaliteit van deze live opname is erg goed, alleen is er iets te veel geklap van het publiek opgenomen. Maar dat schijnt zo te horen. Live 2002 (ook als DVD te koop) is een goede registratie van het kunnen van In Extremo. Hun grootste verdienste is nog wel het op harmonieuze manier bij elkaar brengen van twee zo diverse genres in de muziek.

Martijn van Gessel - Waardering: 7,5