Sterk debuut
uit Galicië

Irtio is een jonge band uit Galicie die met hun eerste cd een prima werk afgeleverd heeft. Mar de Pedra is mooi, gevarieerd en boeiend. Het gebeurt al bitter weinig dat groepen uit het mooie Galicia hier een kans krijgen dus is dit een buitenkansje. De band is ontstaan in 1998 en heeft verschillende prijzen gewonnen, waaronder beste jonge folkband in Spanje. Niet min hoor, in dat grote land waar traditionele muziek hoog in het vaandel gedragen wordt.

Op deze cd hebben ze hulp gekregen van UXIA, één van Galicia's grootste zangeressen die met haar prachtige stem alles wat Galicia heeft met passie verwoordt. Op het nummer Outubro hoor je haar aan het werk, een rustig lied wondermooi gezongen én in het Galisisch. Isaac Palacin en Anxo Pintos, deze namen zullen je niets zeggen tot ik vertel dat ze beiden hun ding doen bij Berroguetto, een van de andere grote namen uit Galicia. Ook zij werkten mee aan Mar De Pedra.

Als je dit schijfje in je cd speler mikt en goed luistert dan hoor je eigenlijk alles wat het groene Spanje op muzikaal vlak te bieden heeft. Een vleugje Mercedes Peon, dan weer de energie van Carlos Nunez en soms het fijne klassewerk van Luar Na Lubre, zelfs het accordeonwerk doet me soms aan de Bask Kepa Junkera denken. Maar vooral, deze cd heeft een sterk eigen karakter en is daarom zeker een aanrader.

Tien afwisselende nummers zorgen voor 48 minuten luisterplezier. Het titelnummer Mar De Pedra is gewoonweg prachtig, gewoon je ogen sluiten en je zweeft mee naar het mythische Galicia. De tonen van de gaita door de groene valleien, over de wilde rivieren en langs de ruwe rotskusten. Ik heb het al eerder gezegd, muziek kan toch mooi zijn. Voorwaar een sterk product.

Jan Van Rymenant - Waardering 8,5