Meer uniformiteit aan
klank bij Panta Rhei

Na 5 jaar wachten wordt het geduld beloond: de nieuwe CD 'Strides' van Panta Rhei is een juweel. De eerste twee cd's van de groep werden destijds met gejuich ontvangen. Panta Rhei heeft zich hervormd van een octet tot een sextet, waardoor subtiliteit en improvisatie aan belang winnen.

Maar het originele concept - een brede instrumentale waaier van Europese folk - blijft bewaard. In de nieuwe samenstelling is er meer uniformiteit in de klank ontstaan. In het nieuwe kleurenpallet is veel "hoog" verdwenen doordat de twee violisten de groep hebben verlaten.

Een Zweedse polska, naast een opzwepende Roemeense dans of een van het veld geplukt Sardisch lied. Jazzy stukjes gaan naadloos over in een reel. Het kan allemaal want de zes van Panta Rhei hebben verschillende achtergronden. De bassist speelde ooit als drummer in een jazzband en ook de blazer komt uit die hoek. Dan zijn er twee met een klassieke achtergrond, een chanson-producer en in de fantastische accordeonist Didier Lalois bezit Panta Rhei over een groot folk-talent.

Panta Rhei is typisch zo'n folkgroep van deze tijd, zoals je die wel meer ziet in België en ook in Scandinavië. Grenzen worden opgezocht en met smaak overschreden. Dansen als de bourée worden inventief bewerkt tot wonderschone luistermuziek. Hier en daar dansbaar, maar dat is al lang niet meer de bedoeling. Het fraaiste voorbeeld van deze benadering is de manier waarop de typisch slepende Zweedse polska wordt benaderd in het nummer Danse pour L'Elan. Als je niet zou weten dat het hier Panta Rhei betrof, zou je zweren dat 't gaat om een kruisbestuiving tussen Scandinavische jazzblazers en traditionele muziek. Dan Gisen Malmquist is niet ver weg, zullen we maar zeggen.

Slechts een enkele keer - in het titelnummer Strides - leidt deze hoog-kwalitatieve zoektocht door muziek uit alle Europese windstreken tot een iets té intellectualistisch stukje muziek.

De groep ziet er nu als volgt uit:
Steve Houben (sax & fluit), Didier Laloy (diatonisch accordeon), Pascal Chardome (gitaar en artistieke leiding), Kathy Adam (cello), Stephan Pougin (percussie), Arne Van Dongen (contrabas).