18-10--04Image
Charmante Hollandse Bluegrass

Het trio Vals Plat bestaat al jaren. Izak Boom, Jeroen Jongsma en Henrik Holm zijn ieder afzonderlijk goede muzikanten die ook in andere projecten spelen. Samen maken ze een soort Nederlandstalige bluegrass, met liedjes die op een ironische manier het dagelijks leven becommentariëren. Ze treden niet erg vaak op, maar de keren dat ik ze zag heb ik telkens weer genoten van de harmonieuze samenzang in combinatie met originele teksten. De laatste keer, in Muziekcentrum Frits Philips in Eindhoven, werd eindelijk hun debuut-cd aangekondigd. In het najaar zou hij klaar zijn en aan die belofte hebben ze zich gehouden. Op 31 oktober wordt hij gepresenteerd.

Spoor is een mooi album geworden, met 14 vrij korte nummers, afwisselend up-tempo liedjes en fraaie ballads. Jeroen Jongsma en Izak Boom zijn verantwoordelijk voor de prachtige teksten en muziek, waarbij ze drie nummers van anderen bewerkten en van een Nederlandse tekst voorzagen. Er spelen ook nog gasten mee: David Buyle (viool) en Eric van der Lest (slagwerk). De productie is gedaan in samenwerking met Ankie Keultjes, die we kennen van The Watchman en The Very Girls.

Voor wie Vals Plat al eens heeft zien optreden is dit album een feest der herkenning, er staat geen gloednieuw werk op. De teksten van de liedjes vormen afzonderlijk kleine verhaaltjes, die in een enkel geval zelfs poëtisch aandoen.

Het eerste nummer, Eigen schuld, vertelt ons al meteen over de gevaren die je in je dagelijks leven tegen kunt komen en die je maar het best zelf moet zien te voorkomen. Hoewel dat qua inhoud behoorlijk dramatisch klinkt, wordt het door de heren verpakt in een nogal vrolijk muziekje, zodat het geheel niet zo zwaarmoedig overkomt. Om het goed te maken volgt Lekker wijf, een leuk liefdesliedje voor een dame in een bar, met de geweldige pick-up line "Ik heb nog nooit zo'n lekker wijf gezien als jij". Romantiek en een vleugje melancholie hoor je in Hoge gebouwen (een van de drie covers, met een mooie tekst van Jeroen Jongsma) en Anne-Lize (een loom walsje). Dan is er ruimte voor de komende feestdagen in het Kerstliedje, dat een eigenzinnige kijk op kerst weergeeft in een traditioneel klinkend nummer. Ook het zeer fraaie Noorderling ademt de ijzige sfeer van kerstmis. Daar horen we de zingende zaag van Henrik Holm, die klinkt erg goed. Bij o.a. Geldermalsen dringt zich de vergelijking op met de Amazing Stroopwafels, dat nummer zou het vogens mij dan ook goed doen in een programma als Radio Tour de France. Izak Boom speelt met taal in de Lin van het zeven. Met gebruik van klankenuitwisseling en opnieuw licht klinkende muziek krijg je toch een behoorlijk filosofisch getint verhaal voor je kiezen. Een van mijn favorieten van het album is Vangst, dat in een bluesy jasje is gestoken. De vraag is of het hier inderdaad om vis gaat of misschien toch iets/iemand anders? Het is in elk geval een origineel visverhaal.

Al met al duurt Spoor een kleine drie kwartier. Die tijd vliegt voorbij en dan wil je eigenlijk meer horen van deze heren. Het wachten op de CD is wat mij betreft de moeite waard geweest. Ik hoop dat het niet nog eens jaren gaat duren tot er een opvolger komt met nieuw werk. Ik heb het album met veel plezier beluisterd, zelfs toen ik het meerdere keren achter elkaar had gehoord bleef het mooi. De bluegrassnummers klinken authentiek Amerikaans. Toch weet Vals Plat een heel eigen geluid neer te zetten, een aanwinst voor de muziek hier in Nederland.

Mirjam Adriaans - Waardering 8,5