Twee weken na release van Cohen in het Fries - een Frysk earbetoan oan Leonard Cohen heeft de Canadese zanger en songwriter zelf gereageerd na het beluisteren van de cd. Na zijn concert in Parijs afgelopen woensdag, ontving de Nederlandse ex-voorzitster van de internationale Leonard Cohen fanclub een mail van Cohen waarin hij verklaart geraakt te zijn door de oprechtheid van de uitvoeringen van de liedjes. Verder roemt hij het niveau van de productie en spreekt hij tot slot zijn dankbaarheid uit naar de deelnemende artiesten.

"I am a soldier." Zo heeft Leonard Cohen zichzelf verscheidene malen gekenschetst. Een soldaat, vechtend voor het leven. Soms tegen de anderen of tegen de maatschappij, vaak tegen de eenzaamheid en de twijfel, maar altijd voor het ideaal van de liefde. Een partizaan.

De twaalf Friese Partizanen zijn achtereenvolgens: Gurbe Douwstra, Sido Martens, Elske de Wall, Jaap Louwes, Piter Wilkens, Gerbrich van Dekken, Roel Slofstra, Mariusz, Nynke Laverman, Auke Busman, Gerrit Breteler en Robbie van Wieren. Dit alles onder de bezielende muzikale leiding van Peter van der Zwaag.

De oorsprong van dit unieke project ligt bij regisseur Bart Kingma en audiotechnicus Harry Zwerver. Daarnaast werkte videoproductiebedrijf ACB aan de verdere totstandkoming van dit project. De eveneens Friese Foreign Media Group adopteerde één en ander met veel trots en in Omrop Fryslân werd een uitzendpartner gevonden.

Bart Kingma, in het dagelijks leven werkzaam als regisseur, bracht de afgelopen jaren veel tijd door met het vertalen van de teksten van Leonard Cohen in het Fries. Samen met arrangeur en muzikaal leider Peter van der Zwaag is daarna uitgebreid gezocht naar de beste manier om het project muzikaal vorm te geven. Artiesten werden benaderd en ‘getypecast'. De ‘grand old man' van de Friese folkmuziek Roel Slofstra was de aangewezen man om Suzanne te zingen. Nynke Laverman bleek al jarenlang onder de indruk te zijn van Jeff Buckley's Hallelujah. Sido Martens vertolkte op ingetogen wijze The Partizan. Gurbe Douwstra had alle lp's uit de beginjaren nog op zolder liggen en kreeg dus een liedje van Cohens eerste album toegewezen: The stranger song. Elske de Wall schreef een eigen arrangement voor Dance me to the end of love, Auke Busman en Robbie van Wieren pakten met volle bezetting uit in respectievelijk So long, Marianne en First we take Manhattan. Jaap Louwes liet de viool een hoofdrol spelen in Famous blue raincoat, Gerbrich van Dekken bracht Hey, that's no way to say goodbye in een country-achtig sentiment, Piter Wilkens nam zijn eigen zangeres mee voor Lover lover lover. Gerrit Breteler schreef zelf een tekst op If it be your will en Mariusz zong prachtig Take this waltz.

Zo kreeg het project geleidelijk vorm. Intussen hadden de initiatiefnemers gekozen voor opnames in een live-setting op een ongepolijste locatie. Het oog viel op een prachtige oude boerderij in Boer, nabij Franeker, waar het rode strijklicht het gouden spinrag met een glinstering laat afdalen naar het bruine hooi. Een echte partizanen-sfeer.

Met de muzikanten Peter van der Zwaag, Hubert Heeringa, Christiaan van Hemert, Ward Veenstra, Johannes Adema en Sytze Huisman konden de artiesten rekenen op veelzijdige begeleiding, waarin iedereen voldoende vrijheid kreeg om vorm te geven aan zijn eigen liedje.

Algemeen wordt Leonard Cohen gezien als één van de grootste tekstdichters van de afgelopen decennia. Geen wonder, want de Canadees schrijft niet zomaar wat verhaaltjes om te zingen. Hij begon als dichter en ontdekte pas later dat hij zijn woorden ook kon gebruiken om er mooie liedjes van te maken. Maar de dichter is nooit verdwenen uit de zanger Leonard Cohen. Z'n teksten zijn altijd poëtisch, beeldend. Zelden vertelt hij exact wat hij precies beleeft of wat hij concreet denkt. Nee, Cohen schildert in impressionistische beelden. Zo kan iedereen die Suzanne hoort, zich meteen een voorstelling maken van deze bijzondere vrouw en haar ‘place near the river', maar blijft er altijd volop ruimte voor vragen en hiaten. Hoezo is zij ‘half crazy'? En wie zijn die ‘heroes in the seaweed'? En wat is nu precies de relatie tussen God en de liefde in Hallelujah? En waar komt de woede vandaan in First we take Manhattan? Cohen laat ruimte. Ruimte om zelf in te vullen. En juist dát maakt het zo spannend om met het werk van Leonard Cohen aan de slag te gaan. Twaalf artiesten durfden het aan!

Het partizanen-gevoel werd zogezegd gevonden in een oude boerderij in Boer. Waar Cohen zijn eenzame strijd vooral voert in de stad, zwervend door zijn favoriete New York of hangend aan de bar van Chelsea Hotel, leent de Friese sfeer zich beter voor een zoektocht in hooi en stro, onder het geruis van de tocht in de stal, met de geur van oude paardenmest.

Omrop Fryslân zendt rond de Kerstdagen een special uit over dit verrassende project:
Leonard Cohen deel 1 - Zondag 21 december van 18.00 - 18.30 uur
Leonard Cohen deel 2 - Dinsdag 23 december van 18.20 - 18.30 uur
Leonard Cohen totaal - Eerste Kerstdag van 15.00 - 16.00 uur

Op 1 januari 2009 (23.00 uur) wordt de special uitgezonden op Nederland 2. Op 2 januari zal de uitzending worden herhaald ( rond 13.00 uur).

Zie ook: www.coheninhetfries.nl of www.coheninhetfries.hyves.nl.