Mónica Triga presenteert
nieuwe cd: Choro e Canto

Op vrijdag 10 oktober 2003 presenteert de in Nederland woonachtige Portugese zangeres Mónica Triga haar nieuwe cd 'Choro e Canto' in 't Spant in Bussum om 20.15 uur. Tevens zal die avond de première zijn van haar nieuwe gelijknamige cd tour. Tijdens dit concert zal zij liedjes vertolken van haar nieuwe album, dat overigens al vanaf 1 oktober in de winkel ligt.

'Choro e Canto' 'Ik huil en zing' (SMP / Distr.: Music & Words 2003) bevat overwegend eigen composities. Een album met melodieën, ritmes en teksten waarmee Triga bewijst dat zij de muziek van haar wortels rijkelijk weet te vernieuwen en toch de oorsprong weet te respecteren.

Haar muziek wordt gekenmerkt door een zeer eigen benadering van de traditionele fado met veel ruimte voor o.a. de jazz, choro, baião en montuno, morna en de Portugese folkore. In haar persoonlijke interpretatie van de Portugese blues gaan swingende ritmes hand in hand met de weemoedige 'saudade'.

De vijf begeleidende muzikanten met muzikale bagage uit verschillende windstreken zijn allen toegewijd aan de Portugese muziek. Het geheel akoestische ensemble bestaat uit: Hans van Gelderen op viola (akoestische gitaar), Jeroen Becx op guitarra portuguesa (12 snarige Portugese gitaar), Dion Nijland op contrabas, Rob Stoop op accordeon en Gilbert Breuer op percussie. Op de nieuwe cd zijn tevens drie bijzondere muzikale gasten te horen, nl.: Andro Biswane op gitaar, Friedmar Hitzer op viool en António Lameirinhas op bas. De productie was in handen van Steve Teunis.

N E D E R L A N D
Mónica kreeg de fado met de paplepel ingegoten. Zij groeide op tussen de Portugese gitaren en het fadogezang van haar naar Nederland geëmigreerde familie. Haar wortels liggen in het boerenland van de Beira Baixa en de provincie Ribatejo, een gebied met veel fadotradities.
Na een experimentele ervaringsreis langs verschillende muziekstijlen, keerde zij onbevredigd terug naar haar roots. Daarbij stond voorop dat zij niemand wilde imiteren noch iemands opvolger zou worden. Geïnspireerd door de groten der fado waaronder Carlos do Carmo en Amália Rodrigues zocht zij naar haar muzikale identiteit, die later fado mundial zou worden genoemd.
Zie ook: www.monicatriga.nl