home records
Het Belgische folklabel Home Records kan niet genoeg lof worden toegezwaaid. In zijn 3-jarig bestaan produceerde dit kleine label 36 kwaliteitsalbums met moderne folk.

Recent verscheen nog een opmerkelijke dubbel-cd rond de Belgische nyckelharpa-speler Didier Francois. De ene schijf speelt hij vol met de Franse draailierwizard Gilles Chabenat, de andere met de Franse zanger Gabriël Yacoub (later meer hierover in onze rubriek cd-recensies). Deze week zag ook de tweede compilatie-cd het licht: Homerecords.be vol.2, met ruim 70 minuten muziek van 18 groepen/solisten.

Deze tweede compilatie-cd bevat nummers van: ACDP, Tricycle, Fabian Beghin & Didier Laloy, Didier Francois & Gilles Chabennat, Claire Goldfarb, Karim Baggili, Jugalbandi Trio, Didier Francois & Gabriel Yacoub, Ambrozijn, Anoo, Chroma, Leo, Funk Sinatra, Black Light Orchestra, Wouter Vandenabeele, Thierry Crommen, Floes en Klezmic Zirkus.

Van dit album zullen 4000 exemplaren worden toegevoegd aan de volgende editie van het Franse blad Trad Magazine (Nr 114, juli/augustus 07), 250 exemplaren zijn er voor de abonnees van het Franse Mondomix (julie/augustus 07).

De grote bezieler achter dit alternatieve label is Michel Van Achter. Deze Brusselaar draaide als klankman aan de knoppen bij groepen als Ambrozijn, en Kadril. Hij was geluidstechnicus bij Erwin Libbrechts platenmaatschappij WildBoar. Drie jaar geleden begon hij in Luik zijn eigen  Home Records. In het centrum van de stad fabriceerde hij een mooie studio met overnachtingsmogelijkheid voor de artiesten.

Vorig jaar werden 16.000 exemplaren verkocht van  albums die hij produceerde. Dat betekende een verdubbeling ten opzichte van het eerste jaar. Nu gaan er van elk album zo'n 1500 tot 3000 stuks over de toonbank met enkele uitschieters naar 4000 of meer. Boven de 2000 wordt het rendabel. De albums worden verdeeld over de Benelux, Frankrijk, GB en de VS.

De opmars van Home Records blijft niet onopgemerkt. Wij hebben op Folkforum van meet af aan aandacht besteed aan zijn producties in cd-recensies en bijvoorbeeld ook in de vorm van een verslag van de presentatie van dit label in Gent. Ook andere media hebben de hoge kwaliteit van Van Achters producties opgemerkt. Dat heeft de afgelopen maanden tot enkele lovende publicaties geleid in bladen als ‘La Libre 2', ‘Goed Volluk' en het onafhankelijk opinietijdschrift ‘Ode'.

Voor laatsgenoemd tijdschrift - dat zowel in het Nederlands als het Engels verschijnt - steekt Ton Maas (ook recensent Volkskrant en programmamaker bij de Concertzender) de loftrompet over Home Records. Met name de geluidskwaliteit roemt hij. Maas kwalificeert die als: ‘om te rillen zo mooi! Met de ademende ruimtelijkheid van een klassieke muziekopname en dan tóch akelig precies geplaatste stemmen en instrumenten'.
Maas laat Van Achter ondermeer daarover aan het woord: ..."Het is bij mijn aanpak heel belangrijk dat de ruimte goed klinkt. Ik weet wel dat tegenwoordig meestal andersom wordt gewerkt - met een zo "dood" mogelijke akoestiek, waarbij galm en effecten achteraf worden toegevoegd - maar daarmee dood je de ziel van de muziek.' (...) Voor ik iets opneem, praat ik veel met de muzikanten, omdat ik wil voelen en begrijpen waar de muziek vandaan komt. Pas daarna gaan we de studio in en probeer ik de beste microfoonopstelling te vinden. Als ik al een geheim heb, is het dat ik nooit richtmicrofoons gebruik. Mijn kostbaarste bezit bestaat uit twee paar rondomgevoelige microfoons die elders alleen voor klassieke muziekopnamen worden gebruikt. Op deze manier hoor je niet alleen elk instrument afzonderlijk, maar ook de manier waarop ze op elkaar inwerken - en bovendien de ruimte als geheel.'...

Op de vraag van Maas hoe Van Achter het hoofd boven water houdt zegt de Belg: 'Gelukkig ontvangen we geregeld productiesubsidies van de Vlaamse en de Waalse overheid, anders zou het lastig worden. Zoals het nu gaat, zie ik voor de 'traditionele' platenmaatschappijen eigenlijk geen toekomst meer. De grote gaan aan illegaal downloaden ten onder en voor de meeste kleine zijn de oplagen te gering om te overleven. Volgens mij gaan we naar een tijd waarin het live-optreden weer centraal komt te staan en cd's vooral verkocht zullen worden als "souvenir" na afloop van concerten.'

Zie ook www.homerecords.be en www.ode.nl.