De vorige adma 'Calimero', geschreven n.a.v. een artikel in NFS 117, heeft met name op Mota voor nogal wat reacties gezorgd, maar er zijn er ook rechtstreeks naar de redactie van Folkforum gestuurd. Peter Koene en Lieven Claeys mailden, en de discussie bereikte ook onze Vlaamse zustersite Folkroddels. Lees mee:

Peter Koene schreef een uitgebreide reactie:

Dag Henk,

Ik kan me voor een groot deel wel vinden in jouw Calimero-verhaal. We hebben inderdaad in nederland nog best een weg te gaan als het om folk van eigen bodem gaat. Toch moet mij van het hart dat die folk (en dan heb ik het over de traditionele Nederlandse folk), die er toch al sinds jaar en dag is, hier ook maar heel matig gewaardeerd en gesupport wordt. De goeie, wat mij betreft gerenommeerde groepen die er zijn, zie je zelden of eigenlijk nooit op een festival hier. Om maar eens wat te noemen: Folkcorn, Kat Yn't Seil, Twee violen en een Bas, Törf en Pekel. De laatste groep heeft zich hierover regelmatig beklaagd. Ik reken daar Madlot toch ook toe, hoe je er ook over mag denken, behorend bij de betere Nederlandse groepen. Met de FooFooBand kregen we nooit een poot aan de grond in het folkcircuit en bleven we rondstruinen op wat shantyfestivals en in bejaardenhuizen. Voor het programma Galgeveld heb ik mijn uiterste best gedaan om het te slijten: geen enkel resultaat.

En nou gaat het bij al die groepen niet over optreden in Vlaanderen, maar in Nederland! Kortom: erg weinig waardering bij organisatoren en ook deels bij publiek (maar ja, wat kan dat publiek als er nooit wat georganiseerd wordt) voor de kwaliteit die er m.i. heus wel is. Voor platenmaatschappijen geldt hetzelfde: Music & Words heeft vrijwel géén belangstelling om iets van eigen bodem uit te brengen, omdat het risico te groot zou zijn. De enigen die hun nek uitsteken zijn PAN Records en Syncoop, maar die hebben een beperkt distributiegebied (hoewel ze ook gebruik maken van de kanalen van M&W).

Dat Travak en La Jolie Folie op Folkwoods spelen heeft m.i. toch een beetje te maken met "ons "kent ons". Volgens mij gold dat in vorige edities ook wel voor Dirom Darom. Er spelen uiteraard meer Nederlandse artiesten op dit en andere festivals, alleen geen groepen die zich met Nederlandse traditionele muziek bezighouden. OK, dit verhaaltje klinkt misschien ook wat zuur en het sluit niet helemaal aan bij jouw relaas, maar met Calimero heeft het wel degelijk van doen.

Al snel reageert Lieven Claeys (mede-organisator van het Boombalfestival) op het Calimero-verhaal, door een berichtje te sturen ter plaatsing op Folkforum, waarin hij Nederlandse balfolkmuzikanten oproept zich aan te melden voor het Vrij Podium op het komende Boombalfestival in augustus. Hij vindt dat zijn woorden lichtjes verkeerd zijn geïnterpreteerd, zie hier.

Op het Mota-forum wisselen de reacties, en waar mensen het niet met elkaar eens zijn ontstaat een discussie. Er worden voors en tegens geschreven, en er wordt serieus over het onderwerp nagedacht. We pikken er een paar uit:

Louise merkt op dat er veel jong publiek verschijnt op de bals in Nederland, en dat is zeker niet meer dezelfde harde kern als op het Mota-forum. Over de muzikanten schrijft ze: ...Ik zou graag willen dat we in Nederland een vergelijkbaar niveau van balfolkmuzikanten zouden hebben als in Belgie (of Frankrijk). Keuze uit verschillende jonge enthousiaste muzikanten die muziek maken die swingt, tegelijkertijd staat als een huis en superdansbaar is. En dat ook uitstralen. Ik denk dat we organisatorisch ons best wel doen, workshops organiseren, balruimte creeren voor beginnende Nederlandse bands. Maar dat zal tijd nodig hebben. Maar er is genoeg potentie, misschien dat wat meer ambitie en zelfvertrouwen geen kwaad kan, misschien een keer speed-daten voor muzikanten om potentiele mede-bandleden te ontmoeten?...

GoofusInsanius vindt het jammer dat er in het artikel geen melding gemaakt wordt van balfolk op de fantasy festivals in Nederland:  ...Op Keltfest zag ik afgelopen weekeinde al een grote enthousiaste groep gelijk 'n tovercirkel inzetten. Dansworkshops van Wen & Emely (op Castlefest, Elf en Paganbal) werpen dus hun vruchten af. En die werden begeleid door groepen van NL bodem als Omnia, Gonnagles, duo Hester & Martijn, Lirio en Orfeo (sorry als ik er een paar vergeet) Op dat vlak is NL helemaal geen Calimero...

Peter Koene heeft ondertussen contact gehad met Guy Roelofs, die wel te vinden is om wat workshops te organiseren, zowel op het gebied van techniek als omtrent het arrangeren van muziek. Dat lijkt niet erg aan te slaan op het forum, Tourdion besluit wat olie op het vuur te gooien door te melden dat deze workshops geboycot moeten worden en dat het Vlaamse virus een halt moet worden toegeroepen. Dat leidt even tot verharding van de discussie, maar Vlamingen weren uit de Nederlandse balfolk gaat de meesten te ver, men beleeft toch heel wat plezier aan de muziek van onze zuiderburen.  

Cooper is een van de weinigen die geïnteresseerd is in de workshops, maar vindt ook dat er tijd nodig is voor Nederlandse bands, en schrijft: ...Het is zoals Henk al aangaf: de Gooikse stages leiden al 40 jaar (jonge) muzikanten op in deze stijl. Dat hebben we niet even zo ingehaald...

En over de balfolkscene in Nederland: ...Een nadeel van zo'n kleine scene is dat als er 3 muzikanten in Middelburg besloten hebben balfolk te gaan spelen ze dat 3 dagen later in Groningen allemaal weten. En bij poging 3 vindt iedereen ze al leuk. In andere stijlen moet je je al een stuk meer bewezen hebben wil je alleen al een beetje naam hebben in je eigen dorp. ("hoeveel poprondes hebben jullie al meegedaan, en al eens in de finale gestaan?") Voordat een singer-songwriter iets betekent moet hij 2 cd's gemaakt hebben en een goede podium-presence hebben. En dat betekent dus dat elk van die bands in alle andere genres al een flink aantal optredens gedaan hebben (>100?) om iets op te bouwen, om genoeg ervaring te hebben om iets te gaan doen. Door onze kleine scene is het zo dat je als je op 5 podia gespeeld hebt dat je de helft van Nederland al gehad hebt. En meestal zijn dat ook nog eens geen grote podia,...En als muzikant kan je door al die factoren (kleine scene, iedereen vindt het al gauw leuk, weinig kritiek, weinig "concurentie") al eerder denken dat je er al bent. Dat is jammer, want we zijn er nog lang niet...

Uiteindelijk wordt de soep toch niet zo heet gegeten als ie opgediend wordt, Tourdion verklaart: ...Ik ben net als iedereen voor kwaliteitsgroei. Maar ik ergerde me een beetje aan het eeuwige ophemelen van de vlaamse cq franse situatie...

Afgelopen vrijdag werd het topic opgepikt op onze zustersite Folkroddels, door Jåk, die concludeert: ...Misschien zouden we beter eens een wedstrijd korfbal organiseren tussen Nederlandse en Belgische folkmuzikanten. Wie de winnaar wordt maakt niets uit. Deelnemen is belangrijker dan winnen. En erna kunnen we misschien nog een leuke grensoverschrijdende jam en een vegetarische barbeque houden...

Enfin, consensus zal er wel nooit bereikt worden, en dat is misschien maar goed ook. Henk kan er zelf niet op ingaan. Hij laat weten dat hij het uitstekend stelt op zijn fietsje in Zeeland...

Redactie Folkforum

PS 1: Wie het betreffende artikel in Newfolksounds gelezen heeft kan daarop per mail naar het blad reageren (adres staat bij het artikel vermeld).

PS 2: De Calimero-adma is hier na te lezen. Reacties hierop of op andere artikelen op Folkforum kunnen gestuurd worden naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

PS 3: De reacties op Folkroddels zijn hier terug te lezen.

PS 4: De discussie op Mota is terug te lezen op mota.spansen.nl, onder het topic NewFolkSounds.