De Britse singer-songwriter Allan Taylor is in de buurt. Afgelopen weekeinde stond hij op podia in Zwolle en Sevenum. Nu zaterdag 26/11 treedt hij op bij Van der Wal in Sneek en zondagavond 27/11 bij Groeten uit Oisterwijk in 't Boerderijtje aan de Oisterwijksedreef 12 tussen Oisterwijk en Haaren. Sober maar krachtig gewapend met inventief gitaarspel, warme stem, overtuigende eigen songs en een fikse dosis onderkoelde humor, boeit Taylor van het begin tot het eind. Aangestoken door cult-romans van Jack Kerouac schuimt hij al dertig jaar grote en kleine concertzalen, radio- en tv-stations af in elke uithoek van de wereld. Tussendoor, op hotelkamers onderweg en in ‘rustperiodes' thuis, maakt hij tijd om zijn indrukken als reizend artiest om te zetten in nieuwe songs. Ondertussen leefde hij een aantal jaren in New York, promoveerde in filosofie en kunstwetenschap en verzorgt her en der masterclasses songwriting.

allan taylor
Allan Taylor

Allan Taylor schurkt aan tegen het idioom van de Amerikaanse singer-songwriters. Hij vertelt in zijn teksten complete verhalen over mensen. Hij is een watcher zoals hij dat zelf noemt. Hij bekijkt mensen en laat zich daardoor inspireren tot prachtige songs. Taylor is geen man van uiterlijk vertoon. Hij is de beschouwer, de songwriter, de muzikant, de man met de warme stem, met de erudiete uitstraling. Hij schuwt kritiek niet zoals in het nummer "Boy" a Nation waarin hij de apartheid aanpakt. Zijn aankondigingen hebben inhoud. Hij heeft veel gereisd en kan daar mooi van vertellen. Elk verhaal leidt tot een song waarbij hij zichzelf begeleidt op gitaar met  meestal ontspannen maar dwingend fingerpicking spel.

Als hofleverancier van composities die een resem gereputeerde artiesten sinds begin jaren zeventig de internationale hitlijsten in zingen, rekenen vakgenoten als Eric Clapton en Mark Knopfler hem tot prominent componist van hedendaagse akoestische luistermuziek. Zelf zong en speelde Allan zo'n 25 albums vol, vrijwel uitsluitend met eigen werk. Als uitvoerend artiest weet hij zich op handen gedragen op de Britse eilanden, in Duitsland, Denemarken, Italië en in de VS. Voor zijn niet aflatende kwaliteit schonk de Deense radio hem de Arets oeuvre-prijs, terwijl hij in Montreux voor het album met de toepasselijke titel The Traveller de prestigieuze ‘Grand Prix du Disque' kreeg als beste Europese album van het jaar.
Zie ook: www.do.nl/guo.