Vader Skippy vormt de band deze avond, hij begeleidt hier en daar op cajón en kijkt trots naar zijn dochter, die met haar krachtige stem en mooi fingerstyle gitaarspel deze avond het stralende middelpunt vormt in De Rozenknop in Eindhoven. Ken Pomeroy luidt de naam, ze komt uit Oklahoma en is pas 16, maar dit meisje herbergt een mooie oude ziel in haar liedjes.

Er zijn van die avonden dat je al vantevoren weet dat het goed is. Als singer-songwriter Danny Schmidt optreedt wordt het zo’n avond, gewoon een man, een gitaar en zijn prachtige poëtische liedjes, waarin hij speelt met woorden. Zo ook gisteravond in Eindhoven, waar hij het aandachtige publiek met zijn helderhese stem en innemende persoonlijkheid opnieuw wist te overtuigen van zijn kwaliteiten als liedsmid.

Ze hebben al een hele rits prijzen aaneengeregen, de jongste een Juno (de Canadese Grammy) in de categorie Best Traditional Roots Album voor Sweet Old Religion stamt van een maand geleden en dat schept verwachtingen voor een optreden. Live maken Pharis & Jason Romero die meer dan waar, met heerlijk harmonieuze samenzang in hun vakkundig op gitaar en banjo gespeelde oprechte folkliedjes weten ze diep in je vezels door te dringen.

Om hun dertigjarig jubileum te vieren ging Blue Dew dit weekeinde naar het Perrontheater in Zwolle, waar in een intieme sfeer twee keer het programma My Turn Of Phrase gespeeld werd. Dit keer kozen ze voor een liedjesvoorstelling, doorspekt met verhalen achter de nummers. En telkens weer valt op hoeveel passie voor muziek deze heren en dames hebben.

-door Mirjam Adriaans, foto’s Ronald Rietman-
Al heel lang zag ik uit naar het optreden van gitaarvirtuoos Martin Simpson in Oisterwijk. Hij zou er twee jaar geleden al spelen, maar moest vanwege ziekte afzeggen, gisteren maakte hij het wachten meer dan de moeite waard voor de liefhebbers die deze geboren verhalenverteller met enthousiasme aanhoren.

Zowel M.C. Hansen als David Berkeley stonden al eerder op het podium van Meneer Frits in Eindhoven, het zijn immers allebei goede songsmeden. Maar op deze Maandag van Van Meurs zien we twee duo's aan het werk. Samen met hun kompanen, respectievelijk Jacob Chano en Ben Parker, laten Hansen en Berkeley ijzersterke, veelal samengezongen, vertelsels horen, natuurlijk over het leven en de liefde, maar aan boord van The Son Of Town Hall worden ook heel wat nautische avonturen beleefd.

Dat Steam Power juist op de 450ste aflevering van De Maandag van Van Meurs speelt is toeval, maar met een partijtje heerlijke bluegrass (en meer) blijken ze goed op stoom te zijn voor een feestje. En ze brengen ook nog hun eigen eerbetoon aan de eind 2017 overleden bezieler van deze avonden, die ongetwijfeld vanuit zijn hoekje ergens aan de bar goedkeurend zou hebben geluisterd.

Zij is een jaar of 25, een frisse jonge 'southern belle' uit het Amerikaanse Georgia, die nu in Canada woont. Afgelopen zomer verscheen haar titelloze debuutalbum. Hij wordt al bijna 62, is geboren en getogen in 'sunshine state' Florida en bracht in 2018 alweer zijn tiende plaat uit. Gisteravond begonnen Hadley McCall Thackston en Grant Peeples in Eindhoven hun duotour door Nederland. Een klein publiek genoot met volle teugen van deze twee bijzondere singer-songwriters, die allebei wat te vertellen hebben.

Folk kun je het niet noemen, klassiek of jazz ook niet en mainstream al helemaal niet. Boeiend was het wel, een uur lang. Gisteravond presenteerde Mathijs Leeuwis zijn nieuwe album Galibier, een instrumentaal wieleravontuur op pedalsteel, piano, gitaar en drums in Paradox in Tilburg.

Het dubbeloptreden van Sophie Cavez & Baltazar Montanaro en The Big World bij de Maandag van Van Meurs in Eindhoven werd er een vol muzikale hoogstandjes om in een doosje te doen en nog heel lang te bewaren. Na een prachtige eerste set van het duo op viool en diatonisch accordeon speelden ze in de tweede set nog mee met The Big World, deze avond een kwintet dat zijn eigen virtuoze invulling gaf aan het arabicanawerk van NO blues.

In Horst had je Cambrinus, in Sevenum een paar kilometer verderop de Fookhook. Had, want beide podia zijn gestopt. Toch klopt er een muziekhart in de gemeente Horst aan de Maas, want nu is er een nieuw initiatief onder de noemer Sunday Folk & More. Gistermiddag gingen we een kijkje nemen bij het optreden van Fred Piek, die het café omtoverde in een Engelse folkclub met mooie folkpareltjes uit zijn tijd met o.a. Fungus en de Amazing Stroopwafels, die hij aanvult met heerlijke Amerikaanse liedjes.

Afgelopen weekend waren Martin & Eliza Carthy in Zaandam en Oisterwijk te gast. Voor het publiek werden het twee bijzondere optredens, de twee mogen dan iconen zijn uit de Engelse folk, op het podium staan gewoon een vader en dochter prachtig samen te spelen.

Ze heeft een lied over depressie, maar dan niet zo zwaar, over hoe je er goed mee om kan gaan, ze lacht er een beetje verlegen bij. Haar stem betovert, doet denken aan die van Mary Gauthier maar dan met een kristallen rand die lichtjes zucht, waar haar gitaarspel hier en daar sprankelt zoals dat van Danny Schmidt. Chris Pureka overtuigde gisteravond bij de Maandag van Van Meurs met mooie, soms kwetsbare, maar o zo krachtige pareltjes van liedjes, vol bezieling maar zonder drama.

Het Eindhovense duo Dylan & Fabian bestaat al een paar jaar, maar lijkt nu echt serieus in vorm te komen. De mannen overtuigen met goed gitaarspel, fijne covers en een paar sterke eigen liedjes die doen uitzien naar meer. Bij dat alles ontstaat dan ook nog een lekker loom Tulsagevoel waar het publiek volop van geniet. Gisteravond was het weer raak in de Rozenknop in Eindhoven.

Als je publiek ruim drie keer zo groot is als het minimum dat je vantevoren had bedacht, dan kun je gerust van een succes spreken. De eerste Celtic Night in Nuenen was dan ook een geslaagde avond, met zo'n 170 bezoekers die zich door de Nederlandse groepen Cairn o'Mhor en Tobermore lieten meevoeren in een gemoedelijke sfeer van traditionele Ierse muziek met een paar uitstapjes naar andere windstreken.

Ze hebben niet gerepeteerd vooraf, dan was de een op tour, dan weer de ander, en dus komen Danny Guinan, Eva De Roovere en Daithi Rua deze avond niet met de beste voorbereiding het podium op. Maar we hebben hier te maken met drie sterke singer-songwriters, die samen met extra toetsenist Ed Veltrop het publiek al snel weten mee te slepen in een heerlijk muzikaal onderonsje in de reeks Ad van Meurs presenteert... in Eindhoven.

Dat Ad van Meurs een enorm netwerk had in Amerika is bij velen bekend, maar ook uit Engeland wist hij pareltjes naar hier te halen, zoals Luke Jackson of 4Square. Gisteravond was het weer raak en werd het publiek bij Meneer Frits in Eindhoven verrast door een virtuoos duo uit Bristol, dat voor het eerst in ons land speelde. Kit Hawes & Aaron Catlow weten met vliegensvlug snarenwerk, bezield vioolspel en fijne samenzang verbazing en bewondering te wekken.

Iedereen in Ierland heeft de griep, dus zingen zit er niet in voor Shane Mc Gowan die last heeft van zijn keel. Gelukkig heeft hij zijn stem niet nodig om virtuoos gitaar te spelen naast David Munnelly, die zich wederom een klasbak op trekzak toont. De mannen begonnen vanmiddag hun tour in een gezellig gevuld Paradox in Tilburg en hebben het duidelijk naar hun zin op het podium.

Normaalgesproken zitten de Mannen met Baarden maandelijks op een donderdag aan de stamtafel beneden in het café, dan mag iedereen aanschuiven bij de Rootsclub. Voor hun cd-presentatie mogen ze op de Live in De Knop-woensdagavond naar de Ad van Meurszaal, zoals het bovenzaaltje van 't Rozenknopje in Eindhoven sinds kort heet. In ontspannen sferen brengen ze hun repertoire met heerlijke Amerikaanse folk.

Ze zijn jong, Brits en voor het eerst op tour in Nederland, maar muzikaal gezien kiezen ze elk een eigen benadering. Zanger en gitarist Fabian Holland vertrekt vanuit de Engelse folktraditie, waar hij zelf enkele intense pareltjes aan toevoegt, terwijl de zangeressen van The Worry Dolls kiezen voor americana, met banjo, gitaar en fraaie zangharmonieën. Het leverde een bijzondere avond op in de reeks Ad van Meurs presenteert... in Eindhoven.