Na een half jaar afwezigheid is OrfeO weer helemaal terug op de balpodia. Bij het folkbal in café Wilhelmina in Eindhoven gisteravond lieten ze in een semi-akoestische set horen dat ze zich weer verder ontwikkeld hebben en terecht opnieuw zijn uitgenodigd op Folkwoods in augustus.

Het is minder druk bij  Wilhelmina dan we gewend zijn, maar een 50-tal bezoekers hebben de weg toch weten te vinden om eerst uitleg te krijgen over variaties in de scottisch en daarna te genieten van het bal met OrfeO.
Een groep met zoveel instrumenten, waarbij naast 'reguliere' dingen als drums en gitaar ook basklarinet, dwarsfluit, draailier, harp en zelfs een theremin bespeeld worden is altijd lastig voor de techniek, maar een eigen mengtafel en geluidsman blijken dat probleem prima op te lossen. Er wordt volop gedanst en naast de scottisch komen natuurlijk ook andro, bourrée en polka aan bod, in de toegift mogen de dansers zich lekker uitleven in een tarantella, die met veel plezier gebracht wordt. Het is duidelijk dat OrfeO er weer zin in heeft na een flinke periode niet gespeeld te hebben vanwege zwangerschapsverlof van Lies (draailier, harp). De band heeft besloten om deze avond semi-akoestisch te spelen, waardoor meer subtiliteiten te horen zijn. Aan de andere kant zijn de steviger klanken nog steeds prominent aanwezig, of durft de band nu meer dan een paar jaar geleden? Op zich zaten er altijd al wat hardrock en metal-elementen in hun muziek, nu komen die nog nadrukkelijker tot uiting. Misschien is er wel een mooie wisselwerking ontstaan met Ball Noir (een formatie die deels uit dezelfde mensen bestaat, maar zich meer op de metalkant richt). Wat het ook is, het wekt in elk geval verwachtingen voor een volgende cd. Ze hebben al wel genoeg nieuw repertoire, zo vertelt Lies na afloop, maar dat moet nog opgenomen worden en ze weet nog niet wanneer dat gaat gebeuren. Op dit moment zijn ze druk in de weer met de organisatie van Orfest (9 juni) en is drummer Jesse bezig om de cd van Ball Noir af te mixen. Hij belooft dat die af zal zijn als ze in augustus Folkwoods mogen afsluiten. Dat weekend mag ook OrfeO aan de bak op het festival waar het 10 jaar geleden allemaal begon. Ze hebben er al eens bewezen dat ze zelfs luisterende muziekliefhebbers kunnen verrassen dus de lat ligt hoog, maar met de durf die ze deze avond hebben laten horen gaat dat vast wel goedkomen.

Lies en Erica van OrfeO

Zowel OrfeO als Ball Noir spelen op de Balfolk Fantasy Night, op zaterdag 14 april 2012 in Leiden en op maandag 16 april in Almere. In de zomer volgen Castlefest (3 t/m 5 augustus in Kasteel Keukenhof in Lisse) en Folkwoods (10 t/m 12 augustus in het Philips de Jongh Stadswandelpark in Eindhoven). Meer info over OrfeO vind je op: www.orfeofolk.nl.