Niet Sinterklaas maar Cam Penner & Jon Wood bezorgden een 15-tal mensen in een huiskamer gisteravond een prachtig muzikaal cadeau. Noten weglaten is een kunst en het duo wist juist in de stilte dynamiek te vinden.

Het kan niet altijd, maar een intiem huisconcert is de ideale gelegenheid om subtiel te spelen. Zonder noemenswaardige versterking beginnen Cam Penner & Jon Wood het laatste optreden van hun tour. Cam Penner, een ruig uitziende man met baard en het hart op de juiste plaats, weet vanaf het eerste nummer te overtuigen met zijn intense rauwe stem en steeds kleingehouden begeleiding op akoestische gitaar en mondharmonica of ukulele. Jon Wood ondersteunt op elektrische gitaar en soms een lapsteel, waarmee hij de kleinste subtiliteiten opzoekt die je kunt vinden. Gastheer Bart de Win weet zich daarbij moeiteloos aan te passen, op melodica of keyboard en zelfs even op accordeon vult hij met slechts een enkele noot hier en daar aan. Meer hebben de betrokken liedjes van Cam Penner (die zijn inspiratie onder meer haalt uit de verhalen van de vele daklozen die hij ontmoette toen hij in een gaarkeuken werkte) niet nodig. Onlangs is zijn cd To Build A Fire verschenen, daarvan horen we enkele mooie stukken, zoals No Consequence en Memphis, maar ook ouder werk komt voorbij, zo past de heerlijke ballad Balsam Fir (hij was ook ooit kerstboomverkoper) uitstekend in dit jaargetijde, maar absoluut hoogtepunt is voor mij Hour of Need van de vorig jaar verschenen cd Gypsy Summer, dat in alle stilte hypnotiseert en kippevel over mijn hele lijf verspreidt. Ogen dicht en even opgaan in woorden en klanken tot de laatste trilling van de gitaar langzaam wegebt.

Cam Penner & Jon Wood
Het optreden klinkt heel anders dan het werk op plaat, daar worden veel meer instrumenten ingezet en is het geluid heel wat steviger. Deze pakjesavond in de huiskamer wordt er eens niet rondgestrooid met noten maar zijn de liedjes voor een paar uur van alle franje ontdaan en is het puur genieten van de verhalen die Cam Penner te vertellen heeft.