De Toonzaal in Den Bosch had gisteravond een heuse primeur. De Ierse formatie Tremolo speelde voor het eerst in Nederland en bezorgde de luisteraars een fijne avond vol jigs, reels, tunes en een enkele strathspey, afgewisseld met enkele liedjes door gastzangeres Amy McAllister

De avond begint al goed, als prorammeur Noël Josemans aankondigt dat De Toonzaal ook volgend seizoen weer een reeks folk- en rootsconcerten zal brengen. Er staan optredens gepland van het Janusz Prusinowski Trio uit Polen, Barrule Trio van het Isle of Man, Osuna (wereldmuziek met o.a. Raphaël DeCock, die afgelopen december te gast was met Griff Trio) en de in Nederland opgerichte Armeense volksmuziekgroep Ararat. Dat belooft, maar eerst is er de Ierse muziek van Tremolo ter afsluiting van dit seizoen.

Helemaal Iers is Tremolo overigens niet, de uillean pipes en low whistle worden namelijk bespeeld door de Nederlander Stijn van Beek, die we van diverse andere bands kennen, zoals Hot Griselda en Stargazer. Van Beek vertelt dat hij zijn medebandleden Donncha Moynihan (gitaar) en Karl Nesbitt (bouzouki, bodhran, fluiten) al sinds 2003 of 4 kent, hij ontmoette ze toen hij in Cork woonde en uit die kennismaking is uiteindelijk ook de vierkoppige groep Tremolo ontstaan. Als er al van een frontman gesproken kan worden in het kwartet dan moet dat Donall Donnelly zijn, de fiddler die vorig jaar een cd uitbracht onder de naam Tremolo. De muzikanten van deze avond zijn er allemaal op te vinden en de samenwerking beviel zo goed dat er officieel een band uit is voortgekomen.

Tremolo

De eerste set is nog vooral melodieus, een mengeling van enkele bestaande deunen en veel eigen werk passeert de revue. Degelijk en vakkundig bespelen de mannen hun instrumenten, voor de tweede set wordt rock 'n roll beloofd en dan gaat het tempo inderdaad omhoog. Ter afwisseling van de instrumentalen is een gast uitgenodigd, Amy McAllister die met een zachtheldere stem en karakteristieke Ierse zucht enkele bekende liedjes ten gehore brengt (onder meer John O'Dreams, vooral bekend van Christy Moore, en Dimming Of the Day van Richard Thompson). De goedgevulde zaal reageert positief op deze fijne Keltische klanken. De foyer verandert na afloop even in een Ierse pub, een zestal muzikanten neemt de gelegenheid te baat om een sessie te beginnen, biertje erbij en spelen. Een passende afsluiting van een gezellig avondje Iers.