In de GUO concertreeks in Oisterwijk stond deze zondagmiddag het Ludo Vandeau Trio geprogrammeerd. We hoorden zijn prachtige stem al in Ambrozijn, Bodixel en Olla Vogala, folk met een vleug wereldmuziek, dit keer gaat Ludo Vandeau meer richting chanson. Samen met muzikale kompanen Siegfried Schuylenbergh en Stijn Bettens maakt hij er een prachtige middag van, en dat geheel onversterkt.

Voor slechts een dertigtal toehoorders geeft Ludo Vandeau een overzicht van zijn muzikale goden, onder meer Guy Béart, Leo Ferré en als afsluiter mag Georges Brassens uiteraard niet ontbreken, dan zijn er nog een paar Spaanstalige stukken, maar we horen ook werk van zijn jongste cd Au Gré Du Charme. Die is gevuld met Franstalige liedjes, zoals Chloé, waarvan ook een clip bestaat die dan weer wat anders uitbeeldt dan de tekst van het stuk. Of een heerlijk Mer Du Nord, over inspiratie, hij vertelt erbij dat hij het moeilijk vindt uit te leggen waarom hij zingt, dat is namelijk voor hem hetzelfde als ademen. Hoewel zijn stem in de tweede set even lijkt te haperen, af en toe wat rauwer klinkt dan we van hem gewend zijn, weet hij met zijn zang dit optreden toch meer dan de moeite waard te maken, maar Vandeau heeft ook nog eens uitstekende begeleiders gevonden in Siegfried Schuylenbergh (dobro, resonator gitaar, banjo, resonator mandoline) en Stijn Bettens (accordeon, bandoneon, accordina). Beiden zijn ook te horen op de plaat Au Gré Du Charme, die weliswaar al een paar maandjes klaar is, maar op vrijdag 12 februari 2016 met volledige band gepresenteerd gaat worden in Gent. Hieronder enkele beelden van deze prachtige onversterkte middag.

Ludo Vandeau
Ludo Vandeau
Stijn Bettens