Eigenlijk zijn twee toegiften nog niet genoeg na een mooi optreden van A La Rum, dat gisteravond in Oisterwijk speelde voor een kleine 100 bezoekers. Het publiek kon genieten van diverse klassiekers uit het repertoire van de legendarische Vlaamse folkgroep Rum, maar vooral ook van heerlijke Vlaamse liedjes, op eigen wijze ingevuld met o.a. Griekse, Portugese of Ierse invloeden.

Naast oorspronkelijke Rum-leden Paul Rans (zang) en Wiet Van de Leest (viool, toetsen, zang) spelen Marc Hauman (zang, gitaar, bodhrán) en Jokke Schreurs (gitaar, zang) in A La Rum. Samen brengen ze een prachtige ode aan de groep Rum, die ooit eind jaren ’60 aan de wieg stond van een folkrevival in Vlaanderen. Er is een heel fijn blokje met liedjes over de Eerste Wereldoorlog, vaak triest, zoals het verhaal over het graf van de onbekende soldaat, soms met een vrolijke noot, bijvoorbeeld in de hilarische tekst over de marketentster die zwanger wordt van een heel bataljon. Rans heeft nog steeds een stem waar je graag naar wilt luisteren, Van de Leest weet zeker te overtuigen met zijn viool. Schreurs is een inventieve gitarist die sterk aanvult en Hauman is een uitstekende extra zanger, die met het lied Angustia (een gedicht van Slauerhoff) een indringend mooi a capella eerbetoon brengt aan Rum-lid Dirk Van Esbroeck, die in 2007 overleed. In een eerste toegift horen we Het Vrolijk Lentelied, het goede gevoel is al compleet, maar de heren plakken er met plezier nog een paar nummers aan vast en besluiten in het Frans met een dynamisch samengezongen Pique La Baleine.

A La Rum
A La Rum

Vanmiddag is A La Rum te gast bij Roots aan de Zaan in Zaandam: