De publieke opkomst zegt niets over de kwaliteit van muziek. Soms beleef je de mooiste avonden met een flinke handvol medeliefhebbers. Gisteravond was er zoeen, nog geen twintig bezoekers waren getuige van de magie die ontstond in de toch al bijzondere muziek van Tom Mank & Sera Smolen tussen de beeldende kunst die geëxposeerd was in De Ruimte in Geldrop.

In het voormalige postkantoor van Geldrop wordt nu kunst tentoongesteld in Galerie De Ruimte. Het gaat om beelden en schilderijen, maar ook sieraden. Daarnaast is er aandacht voor de uitvoerende kunst in de vorm van kleinschalige concerten. Gisteravond was de Amerikaanse singer-songwriter Tom Mank (zang, gitaar) er te gast met zijn partner Sera Smolen (cello). Hun mooie luisterliedjes kregen een magisch randje in deze omgeving, waar kunst een warm welkom vindt.

Het is een unieke combinatie, autodidact Tom Mank met een folk- en bluesinslag en klassiek geschoold celliste Sera Smolen. Mank schrijft van die prachtige luisterverhalen die hij met zijn hese, soms bijna fluisterende, stem ten gehore brengt, zichzelf begeleidend op akoestische gitaar. En dan krijgen die liedjes nog meer sfeer door het uitstekende spel van Sera Smolen, die met haar cello lagen onder de liedjes legt die de inhoud benadrukken, soms romantisch zacht, dan weer vurig fel. Er is net een nieuw album uit van het duo, Unlock The Sky, waarvan ze vrijwel alle nummers spelen. Harpers Ferry is een vrolijk jazzy stuk waar het titelnummer een heerlijk virtuoze instrumentaal op cello is, waar je vol ver- en bewondering naar zit te luisteren. Love In A Difficult World is een wat donkerder stuk waar de actualiteit in doorschemert, terwijl My Thunder And Lightning lijkt te verwijzen naar Manks recente gezondheidsperikelen, al zou het net zo goed als liefdeslied kunnen worden opgevat. Op de cd lijkt het een romantisch tweeluik te vormen met Calico Dress (dat Mank samen met Kyle Carey schreef), al worden ze live niet samen gebracht.

Tom Mank & Sera Smolen
Tom Mank & Sera Smolen

Maar deze tour willen ze naast die cd-presentatie ook graag wat ouder werk spelen, en dus hebben ze nummers gekozen uit het repertoire van de vorige vier albums die ze samen maakten. Ik hoor prachtige verhalen, zoals Sergeant Oliver (van Swimming In The Dark, 2013), over een gesneuvelde soldaat uit de Eerste Wereldoorlog en nog een heerlijke instrumentaal van Sera, Where Do You Bury A Gipsy? (van Souls Of Birds, 2004). Het is geschreven naar aanleiding van een bezoek aan Wales, waar ze een truck zagen rijden met heel veel bloemen, mensen gingen richting het kerkhof. Het bleek te gaan om een ‘gipsy’, een nomade die begraven wordt in de plaats waar hij geboren werd.

En nu staat Unlock The Sky aan. Het is een heerlijk album geworden, dat met elke luisterbeurt groeit en de magie van het optreden blijft maar doorklinken in de muziek die uit de cd-speler komt.

Tom Mank & Sera Smolen zijn nog tot eind april te zien in Nederland en België, het optreden in Geldrop was als duo, maar bij de komende concerten nemen ze ook gasten mee.
Tourdata april 2017: