Het laatste reguliere optreden in de reeks Ad van Meurs presenteert... van dit seizoen werd er een om in te lijsten. Na een zomerse dag buiten werd de atmosfeer binnen ronduit broeiend en dat heeft alles te maken met het stomende optreden van de zevenkoppige Belgische band Eriksson Delcroix

Zanger en gitarist Bjorn Eriksson maakte deel uit van Zita Swoon en was verantwoordelijk voor de muziek uit de film Broken Circle Breakdown, Nathalie Delcroix is bij folkliefhebbers ongetwijfeld bekend als een van de zangeressen van Laïs, dat eind jaren negentig mede aan de wieg stond van een folkrevival bij onze zuiderburen. Samen vormen ze de kern van de Belgische formatie Eriksson Delcroix. Op het podium van Meneer Frits in Eindhoven zorgde de band voor een zinderende avond, vol sterk uitgevoerde songs en muzikale spanning.

Op het repertoire staat mooi eigen werk van de twee albums die tot nu toe verschenen, For Ever (2014) en Heart Out Of It’s Mind (2016), waaronder de heerlijk intrigerende instrumentaal Riding On A Snake With A Bottle Of Tequila In My Hand. Maar we horen ook heel fijne uitvoeringen van nummers van o.a. Del McCoury (High On A Mountain) en Tom Paxton (The Last Thing On My Mind). Vol overtuiging wordt er gezongen en gespeeld, over gebroken harten en ander liefdeszeer, een murder ballad is nooit ver weg en dan is er nog de persoon die op de trein staat te wachten. "Op het spoor," verduidelijkt Eriksson, "ik was het niet...". Het tekent de mooie donkere sfeer van de songs.

Björn Eriksson, Nathalie Delcroix en Karl Eriksson (vrnl)

Country, bluegrass, folk, elk subgenre uit de Amerikaanse rootsmuziek lijken ze moeiteloos uit hun mouw te schudden. Zang en gitaar vormen de hoofdmoot, onder uitstekende begeleiding van banjo, elektrische gitaar, bas, drums en percussie. Zo af en toe neemt Delcroix de autoharp erbij, al verdrinkt het geluid daarvan nogal in het stevige geheel. En zelfs zompige Franstalige cajun vormt geen probleem, getuige het ijzersterke La Danse De Mardi Gras, waar Karl Eriksson (vader van Bjorn) zijn banjo even laat voor wat ie is om het toch al warme Meneer Frits met zijn indringende vocalen mee te nemen naar het klamvochtige moerasland en de krokodillen van Louisiana, stilzitten met deze opzwepende klanken is eigenlijk geen optie.

Vanaf het begin is het gemakkelijk om je te laten meevoeren in de soms magische melodieën en bij tijd en wijle hypnotiserende ritmes onder de stemmen van Eriksson en Delcroix, die bijna naadloos in elkaar lijken te smelten. Met hier en daar een vleugje psychedelica of iets wat neigt naar woestijnblues geven zij een eigen invulling aan country, folk en bluegrass. Dat verdient zonder meer een staande ovatie en die wordt op zijn beurt beloond met een heerlijke toegift, eindigend met een intiem Love Hurts door enkel de twee hoofdrolspelers en een gitaar. Kortom, het werd er een om in te lijsten.

Op maandag 29 mei 2017 sluit Ad van Meurs presenteert… het seizoen af met SiSo City, een avond vol verrassingen met veel talent uit de regio. Op 4 september begint seizoen 17/18 met een optreden van Harry Hendriks, Arthur Lijten en Mike Roelofs, zij brengen een Tribute To John Mayer. Een greep uit het programma van komend seizoen:

Björn van der Doelen, Slaid Cleaves, CCC Inc., Edgelarks (Philip Henry & Hannah Martin), Doug MacLeod, Barrelhouse, Sam Baker, Fabian Holland, Walt Wilkins & The Mystiqueros, Diana Jones, Birds Of Chicago.

De kaartverkoop is al begonnen via https://www.muziekgebouweindhoven.nl.