Ze zijn jong, Brits en voor het eerst op tour in Nederland, maar muzikaal gezien kiezen ze elk een eigen benadering. Zanger en gitarist Fabian Holland vertrekt vanuit de Engelse folktraditie, waar hij zelf enkele intense pareltjes aan toevoegt, terwijl de zangeressen van The Worry Dolls kiezen voor americana, met banjo, gitaar en fraaie zangharmonieën. Het leverde een bijzondere avond op in de reeks Ad van Meurs presenteert... in Eindhoven.

De drukke decembermaand is achter de rug, vakanties voorbij en we zitten in een nieuw jaar, waarin we hopelijk heel wat muzikale hoogtepunten mogen beleven. Dat begon gisteravond in elk geval goed met het dubbeloptreden van Fabian Holland en The Worry Dolls in de reeks Ad van Meurs presenteert... in een goed gevuld Meneer Frits in Eindhoven. De aankondiging wordt zoals gebruikelijk gedaan door Ankie Keultjes-van Meurs, die zowel zorgt voor uitstekend geluid als met hart en ziel het werk van de in november overleden Ad van Meurs voortzet, ook na het lopende seizoen.

De aftrap is voor Fabian Holland, die met The Landlord's Daughter, een intens pareltje van zijn debuutalbum uit 2013, gelijk laat horen zowel een begenadigd gitarist te zijn (denk aan Martin Simpson, Chris Wood, Martin Carthy) als een sterk songschrijver met een fijn stemgeluid, die een oud folkthema uitstekend weet te vertalen naar hedendaagse omstandigheden. Daarnaast zoekt hij traditionals uit die in de moderne tijd nog herkenbaar zijn, zoals Dr Price dat handelt over een heerlijk eigenzinnige dokter die er in Engeland voor zorgde dat mensen ook gecremeerd konden worden na hun dood. Maar hoewel hij vaak over personen zingt, heeft een object soms ook een heel verhaal te vertellen, zo ontdekte hij toen een vriend hem een oude viool liet zien en erbij zei dat zijn leven slechts een fractie besloeg van dat van het instrument. Het leidde tot Old Tobacco Tin, waarin zowel een oude man als een jong meisje figureren met de wederwaardigheden die zij beleven met dat blikje, dat verloren wordt en hergebruikt. Dit is afkomstig van A Day Like Tomorrow (2015), net als Nobody's Fault But Mine van Blind Willie Johnson, waarvan hij een indrukwekkende versie neerzet met een prachtig uitgesponnen instrumentaal einde. Het levert hem een flink applaus en toegift op, een stuk dat nog niet opgenomen is: The Bonnie Ship The Diamond, een mooie oude Schotse ballade over de walvisvaart, die ook heel geschikt is als meezinger. Het doet in elk geval uitkijken naar een volgende plaat, al is daar nog niets over bekend.

Fabian Holland
Fabian Holland

In de tweede set overtuigen The Worry Dolls, bestaand uit Zoe Nicol (banjo) en Rosie Jones (gitaar), die in Liverpool studeerden, elkaar bij toeval bij een open-mic avond ontmoetten en een gezamenlijke voorliefde voor de film O Brother Where Art Thou? bleken te delen. Dan weet de liefhebber al wat er muzikaal voorgeschoteld gaat worden. Fraaie zangharmonieën, banjo in Earl Scruggs-stijl en gitaar, het duo wordt deze tour aangevuld met drummer en percussionist Finlay O'Hara, die half Nederlands blijkt te zijn. Het debuut van dit duo verscheen afgelopen jaar en de dames spelen dan ook vooral werk van Go Get Gone, al zit er inmiddels ook weer nieuw materiaal in de pen, waarvan ze net zo graag een voorproefje geven, de banjo wordt dan even ingeruild voor toetsen. De liedjes zijn gevarieerd, van de fijne ballade Endless Road (genomineerd voor een UK Americana Award) tot ronduit tearjerking country met Miss You Already, een lied dat ontstond toen ze voor het eerst moonshine hadden gedronken, en hier en daar gaat het zelfs richting stomende rock, zoals in Bless Your Heart, een uitdrukking die in Engeland heel wat anders betekent dan in Amerika, zo ondervonden ze toen ze een tijd in Nashville verbleven waar ze hun album hebben opgenomen. Overigens hebben ze weliswaar voor americana gekozen, maar hun Britse roots klinken toch nog door in hun liedjes, hun accent en natuurlijk de mooie samenzang, het land heeft daarin een naam hoog te houden en The Worry Dolls weten die traditie op een fraaie manier voort te zetten.

Worry Dolls
Worry Dolls

De tour van The Worry Dolls loopt op zijn eind, ze spelen nog op woensdag 10 februari 2018 in de Qbus in Leiden, die van Fabian Holland is net begonnen, resterende data zijn:
11-01-18 De Bunker, Gemert
12-01-18 Acoustic Alley, Den Haag
14-01-18 Muziekclub 't Ey, Belsele (B)
16-01-18 Ramble on Tuesday, Nijmegen
17-01-18 Folk@22, Landgraaf
18-01-18 Andledon, De Andel
19-01-18 Podiumcafe Peter & Leni, Steendam

In de reeks Ad van Meurs presenteert... staan ook nog diverse mooie optredens gepland, o.a. een avond met Jacques Klöters met als gast Alex Roeka, Sam Baker, Kit Hawes & Aaron Catlow, Spanjers, Van Dijsseldonk & Planteijdt en Walt Wilkins & The Mystiqueros en later nog Diana Jones, Wink Burcham & Jacob Tovar, Birds of Chicago en Marjolein Meijers. Een volledig overzicht vind je op http://www.advanmeurspresenteert.nl.