Ze hebben niet gerepeteerd vooraf, dan was de een op tour, dan weer de ander, en dus komen Danny Guinan, Eva De Roovere en Daithi Rua deze avond niet met de beste voorbereiding het podium op. Maar we hebben hier te maken met drie sterke singer-songwriters, die samen met extra toetsenist Ed Veltrop het publiek al snel weten mee te slepen in een heerlijk muzikaal onderonsje in de reeks Ad van Meurs presenteert... in Eindhoven.

In de seizoensbrochure van het Muziekgebouw stond aangekondigd dat de in Haarlem wonende Ier Danny Guinan met band zou spelen, maar een tijdje terug werd dat aangepast, Guinan heeft namelijk voor deze avond een paar collega's meegenomen en dat zijn niet de minsten. Landgenoot Daithi Rua (woonachtig in het Belgische Gent) en de Vlaamse zangeres Eva De Roovere (folkliefhebbers kennen haar vast nog wel van Kadril) vergezellen hem in een singer-songwriter circle, en op het laatste moment wordt toetsenist Ed Veltrop nog aan dit illustere gezelschap toegevoegd. De heren en dame hebben onderling wel met elkaar samengewerkt, met de een wat vaker dan met de ander, maar spelen nooit in deze bezetting, dus krijgen we een unieke avond in een goed gevuld Meneer Frits in Eindhoven.

Er is niet gerepeteerd, maar dat is eigenlijk geen probleem aangezien de drie elkaar afwisselen en niet of nauwelijks meespelen met de anderen. Ze maken er een speels wedstrijdje van wie de beste songs uitvoert, Guinan beschuldigt Rua van valsspelen door meteen te beginnen met zijn beste lied, maar hij heeft ook een troef, namelijk toetsenist Veltrop. Diens spel klinkt hier en daar wat roestig, maar dat vergeven we hem graag als Guinan zijn liedje Warning aan hem opdraagt, omdat hij in december zijn schouder brak na een flinke smak van een hoog podium. Deze avond speelt hij voor het eerst weer mee.

Danny Guinan is een (soms iets te) ontspannen muzikant, die vooral vermaakt met prettig in het gehoor liggende stem en dito liedjes, Eva De Roovere heeft mooie soepele vocalen die je al snel in je hart sluit en Daithi Rua (wiens liedjes al door vele muzikanten, waaronder The Fureys en The Tannahill Weavers, zijn opgenomen) legt een heerlijk intens gevoel in zijn gitaarspel, dat hij combineert met een karakteristiek Iers talent voor verhalen vertellen met een warme stem. Zij spelen elk heel wat pareltjes deze avond, een prachtig sober uitgevoerd Fantastig Toch van De Roovere, de stevige ballade The Harvest van Rua of een door Guinan heel klein uitgevoerd liedje over ruimteschepen, want hij is fan van Star Trek.

Danny Guinan en Ed Veltrop
Danny Guinan en Ed Veltrop

En dat is dan nog maar in de eerste set, na de pauze hebben de muzikanten zo mogelijk de smaak nog meer te pakken en voert De Roovere op verzoek van Rua nog eens een liedje uit dat ze bij Kadril zong, a capella bezorgt La Paloma Negra ronduit kippevel, met die heerlijk volle stem en wonderschone uitspraak van het Spaans!

Eva De Roovere
Eva De Roovere

Guinan probeert zijn collega's op het verkeerde been te zetten, ze hoeven maar een woord (Heavy) mee te zingen, hij zegt alleen niet wanneer, manmoedig slaan De Roovere en Rua zich erdoorheen en krijgen gelijk de bezoekers op hun hand met hun capriolen. Rua op zijn beurt haalt de zaal sowieso over om mee te zingen, soms zijn de teksten wat lastig maar met een beetje voorzeggen komt het publiek er toch goed in, zoals bij Causeway en het prachtige duet The Road To Liberty, waar Daithi en Eva hun ijzersterke vocale krachten bundelen voor vrede tussen oost en west. In de welverdiende toegift gaat het koorzingen als vanzelf, maar ja die is ook gemakkelijk: Ooh-wah Ooh-wah, Ooh-wah Ooh-wah, My sunny sailor boy. Inderdaad een cover van Luka Bloom, geschreven door Mike Scott van The Waterboys.

Daithi Rua, Eva De Roovere, Danny Guinan

Het is een bijzondere avond geworden in de reeks Ad van Meurs presenteert..., die gelukkig ook volgend seizoen weer doorgaat. Het programma is al rond, we kunnen onder meer Danny Schmidt en Jeffrey Foucault verwachten op het podium van Meneer Frits en nog veel meer moois, binnenkort wordt alles bekendgemaakt.