Gisteravond was alle aandacht in De Rozenknop in Eindhoven gericht op Woody Veneman. Zijn eerbetoon aan Townes was ijzersterk en kreeg nog extra glans door de nummers die hij op diens gitaar speelde. Een mooie kers op de taart was ‘mystery guest’ Mark de Groot die tegen het einde een paar stukken ondersteunde op mandoline en banjo.

Woody Sings Townes is het eerste concert in een nieuwe reeks in de Ad van Meurszaal van café ‘t Rozenknopje in Eindhoven. In november volgt Woody Sings Murder Ballads en volgend jaar staat Woody Sings Irish gepland, een programma rond de Ierse feestdag St. Patrick’s Day.

Maar eerst is er Townes, en hoe. Geheel in lijn met de reputatie van Townes Van Zandt komt Woody Veneman met een glas whisky het podium op, pakt zijn gitaar en dan is het ruim een uur lang genieten van de personen die de liedjes van Townes bevolken, Pancho & Lefty, St. John The Gambler, Caroline uit Tecumseh Valley en Kathleen, ze komen allemaal voorbij, net als wat minder bekend werk (o.a. Don’t Take It Too Bad) en klassiekers If I Needed You en Waiting ‘Round To Die, het eerste nummer dat deze legendarische singer-songwriter schreef. Soms in ontspannen countrysfeer, dan weer bloedintens, Woody lijkt het zo uit zijn mouw te schudden.

Woody Veneman en Mark de Groot
Woody Veneman en Mark de Groot

En dan heeft hij nog een paar mooie verrassingen in petto voor de luisteraars, de eerste is Mark de Groot. “We go way back, nou ja, sinds afgelopen maandag toch”, zo wordt hij aangekondigd. Het is aan de samenwerking niet te horen, hij kleurt Blue Ridge Mountains heerlijk subtiel in op mandoline en weet even later ook een heel fijn stukje banjo neer te zetten. Hij heeft geoefend zo bekent hij na afloop, die 5 string banjo had ie nog niet eerder bespeeld. Nou, petje af hoor als je dat in een paar dagen voor elkaar krijgt.

Tenslotte krijgt het optreden nog extra glans als Woody zijn eigen gitaar aan de kant zet en een andere tevoorschijn haalt. De gitaar waar Townes zelf op heeft gespeeld en die nu al drie jaar in De Rozenknop hangt. De avond was al bijzonder maar met deze uitvoering van To Live Is To Fly (kijk op Youtube) pakt Woody de bezoekers helemaal in. Een klein hiaat in het geheugen bij de toegift vergeven we hem vervolgens graag, dit was een eerbetoon om nog lang aan terug te denken.

Op 16 november is er Woody Sings Murder Ballads, opnieuw in de Ad van Meurszaal, aanvang 21:00 uur, entree €5,-