Hoge onderscheiding voor Brabantse liedjesschrijver en zanger
Pareltjes glinsteren tijdens jubileumconcert
van Gerard van Maasakkers

Gerard van Maasakkers vierde afgelopen weekeinde met twee uitverkochte jubileumconcerten in het Muziekcentrum in Eindhoven het feit dat 'Komt er mer in', het eerste van zijn tien albums, 25 jaar geleden uitkwam. Hij werd onderscheiden met de Hertog Jan van Brabant, een prijs die eerder ging naar o.a. schaatser Gianni Romme, de Helmondse burgemeester Wim van Elk en musicoloog Antoon Maassen. De Brabantse liedjesschrijver en zanger kreeg deze hoge provinciale onderscheiding uit handen van gedeputeerde van cultuur Wim Luijendijk. Hij kreeg het beeldje en de bijbehorende oorkonde zaterdagavond uitgereikt. Gedeputeerde Luijendijk: "Als zanger en componist van liedjes in streektaal heeft hij al deze jaren veel betekend voor de instandhouding en ontwikkeling van de regionale cultuur van Noord-Brabant en de bevordering en verbreiding van de publieke belangstelling voor de Brabantse streektaal en dialecten meer in het bijzonder."
Onze eindredacteur Henk schreef over het concert van zaterdagavond een recensie voor het Eindhovens Dagblad. Hier een met iets meer details ruimer aangeklede versie daarvan:

- door Henk -
Ik geef 'n fist vur alleman die komme wil, zingt Gerard van Maasakkers. En ze waren er allemaal. De fans van het eerste uur. Van heinde en ver. Uit Groningen en Limburg. Fans van lang geleden. Nog van vóór de release van de eerste elpee Komt er mer in uit '78, de reden voor dit mooie jubileumconcert in een afgeladen Muziekcentrum in Eindhoven.

Er waren fans die we reeds in '77 zagen in Someren-Eind, waar we Van Maasakkers voor het eerst in 't Brabants - en dus niet meer in 't Engels - hoorden zingen. En die van de tweede Folkdag Moergestel in de zomer van '78 waar rondom de muziekkiosk uit honderden kelen Hé Gaode Mee klonk. Uit de tijd dat Van Maasakkers zich enkel op accordeon liet begeleiden door Jan Elbers, of op gitaar door Marc Zeegers. 't Karregat in Eindhoven puilde toen uit met zeker 800 man bij een van zijn koffieconcerten.

De grootste fans uit de begintijd zijn Gerard van Maasakkers trouw gebleven. En zoals het die-hards betaamt hadden ze niet alleen een kaartje voor het jubileumconcert van zaterdagavond, maar ook nog een voor het extra toegevoegde en eveneens uitverkochte concert zondagmiddag. De twee concerten waren samen goed voor zo'n 2500 bezoekers.

Onder het publiek natuurlijk ook genodigden. Job Zomer, de man die Gerard van Maasakkers in 1975 ontdekte, is nog immer gehesen in bretels. Gerard: "Ik speulde ergens in een zaaltje in Wageningen. Stapt er onder de pauze 'n man op me af die zegt: Ik wil een plaat met jou maken". Twee jaar later kwam het ervan op het Stoof-label van de sympathieke Zomer.

P E R F E C T I E
Twintig van zijn ruim honderd liedjes bracht Van Maasakkers met een muzikale perfectie én overgave als zelden tevoren. De geluidskwaliteit was optimaal, evenals de sfeervolle verlichting. In ruim tweeënhalf uur regen de pareltjes zich aaneen. Het een nog mooier dan het ander. Gastmuzikanten liepen af en aan. Tussendoor werd de jubilaris toegezongen, toegesproken en onderscheiden met de Hertog Jan van Brabant. Maar het accent lag toch op de muziek.

De emoties die zijn liedjes destijds opriepen - of kiepevel, zoals de zanger het zelf gewoonlijk uitdrukt - waren er ook nu weer. Zoals in de enkel met gitaar en zang klein gehouden klassiekers Cis Verdonk, Lieke vur Mariken en de toegift 't is Aovend. Maar ook het geschetter en gekletter van de KleinBrabantse Harmonie in het nummer Brugwachter van Manhatten ging door merg en been. Precies zoals de zanger het zelf vroeger in zijn geboortedorp Nuenen ervoer 'als fanfare De Vooruitgang door de straten trok'. Zijn teksten zijn soms zo sterk dat ze ook zonder muziek onder je huid kruipen wat bleek toen 't Benkske werd voorgedragen door caberettiere en ex-Bloeiende Maagd Anemoon Langenhoff.

Liedjes van 't eerste uur zingt Van Maasakkers nog steeds graag. Maar ook nieuw werk kwam uitgebreid aan bod. Hanteerde de zanger vroeger hoofdzakelijk het volksmuziek-idioom, nu klinken in zijn muziek invloeden uit meer stijlen door, niet in het minst onder invloed van zijn Vaste Mannen: Bart de Win (toetsen), Harry Hendriks (snaren en mondharmonica), Ron van Stratum (drums en percussie) en Rinus Raaijmakers (contra- en el.bas).

Stonden er eind jaren zeventig hooguit twee of drie man op het podium, nu was het een drukte van belang. De KleinBrabantse Harmonie zorgde met 'n man of zestien voor de prachtigste blaaspartijen. Dan had je vier strijkers, singer-songwriter JW.Roy, harpiste/zangeres Jopie Jonkers (begin jaren tachtig ook al eens van de partij), Jeroen Doormernick met zijn jazzy trompetspel en de achtergrondzang door The Special Very Girls (Aggie de Kruijf met Janet Gilbert in plaats van de door Engeland tourende Ankie Keultjes). Jammer was dat een aantal muzikanten die Van Maasakkers in zijn beginjaren ter zijde stonden niet van de partij waren.

Van de eerste drie elpees - die nu op dubbel-cd uitkomen - zong Van Maasakkers er zes: Ik gif 'n Fist, Lieke vur Marieken, Cis Verdonk, Gaode Mee, 't Is Aovend, Ik ben al te lang onderwege gewist.
Van de cd Zonder Titel ('91) zong hij drie prachtige rustige nummers: Oktober (begeleid door strijkkwartet), Ik wil bij jou zijn (speciaal voor 'mijn Wim') en Land van Zand (deels a capella). De cd Iets van April uit '94 was vertegenwoordigd met Brugwachter in Manhatten en Vandaag. Van Boot 7 uit '96 hoorden we Couscous Appelmoes, Terras en natuurlijk het uit volle borst meegezongen Salvé Regina. Pas op de plaats ('00) leverde Jehan en Achter de Schuur en de jongste cd Vol Dagen: De Lucht zit nog vol dagen (toegift), Liedje van altijd, As ge ooit (duet met de heerlijk contrasterende stem van Jan Willem Roy) en Benny.

Gerard van Maasakkers heeft graag alles goed voor mekaar. Dit keer was hem dit in alle opzichten gelukt. Dat resulteerde in van de mooiste copncerten die hij ooit gaf...

Succesvolle start derde Sessieseizoen van Crossroads

Afgelopen donderdag is het derde seizoen van start gegaan van de Crossroads-sessies. Van de lokale omroep Bergen op Zoom (BRTO). De man achter deze sessies, Jos van den Boom, stuurde het hieronder staan verslag van deze avond met de 18-jarige Hanneke van Andel uit Bergen op Zoom en de Canadese singer-sonwriter Linda McLean. Van den Boom stuurde ook fraaie foto's mee.

- door Jos van den Boom -
De jonge Bergse Hanneke van Andel en de Canadese singer/songwriter Linda McLean zorgden donderdag 25 september j.l. voor een sfeervol begin van het nieuwe sessieseizoen van het BRTO-radioprogramma Crossroads. Een seizoen dat weer een heleboel gerenommeerde artiesten naar Bergen op Zoom zal gaan brengen.

Koude rillingen
De 18-jarige Hanneke van Andel werd pas op het allerlaatste moment aan het programma voor de openingsavond van de Crossroads-sessies toegevoegd. Hanneke nam in de afgelopen weken deel aan het Bergs Songfestival en maakte daarbij zoveel indruk dat ze zelfs voor twee prijzen genomineerd werd. Uiteraard speelde de BRTO graag in op dat succes en werd Hanneke snel benaderd om de openingsact te zijn van het nieuwe sessieseizoen.

Het 40-koppige publiek in de BRTO-studio was diep onder de indruk van wat het jonge talent te bieden had. De zes prachtige eigen ballads van Hanneke, die zij aanvulde met een cover van Tom Waits (Chocolate Jesus), bezorgden de toeschouwers koude rillingen. Na afloop van haar optreden werd Hanneke dan ook door menigeen gecomplimenteerd voor haar prestatie. Iedereen was het erover eens: van dit meisje gaan we nog veel horen! En niet alleen in Bergen op Zoom!

Breekbaar
Na de pauze was het de beurt aan de Canadese zangeres Linda McLean. Linda, die onlangs haar debuutplaat 'Betty's Room' uitbracht (MMACD 1016/CRS) en speciaal voor optredens bij de VARA- en TROS-radio naar Nederland was gekomen, bracht 2 sets vol prachtige songs die zij steeds kort introduceerde.

Op haar album worden die liedjes ingekleurd door een groep geraffineerde muzikanten, maar in de BRTO-studio werden ze in een 'stripped down'-versie gebracht, waarbij de prachtige stem van de blonde zangeres slechts werd begeleid door haar eigen gitaarspel. Linda's ingetogen, soms zelfs fluisterende wijze van zingen, riep bij menigeen herinneringen op aan één van de beste sessies uit het eerste seizoen, te weten het optreden van de eveneens uit Canada afkomstige zangeres Lynn Miles. Na het optreden bleek dat Linda aanmerkelijk minder exemplaren van haar cd had meegebracht dan het aantal verraste sessiebezoekers dat graag een (gesigneerd) exemplaar aan zijn cd-collectie had willen toevoegen. Maar gelukkig ligt 'Betty's Room' inmiddels ook in de schappen van de meeste cd-winkels zodat uiteindelijk niemand het album behoeft te missen.

Uitzending
De sessieopnames van Hanneke van Andel zijn inmiddels al uitgezonden maar ook in de komende Crossroads-uitzendingen zal daar beslist met regelmaat nog iets van te horen zijn. De opnames van Linda McLean zullen te horen zijn in de Crossroads-uitzending van vrijdag 3 oktober a.s. tussen 20.00 en 22.00 uur (met een herhaling op zaterdagmiddag vanaf 12 uur).

Eerstkomende sessiedata
Dinsdag 7 oktober 2003 Tim Easton + Jennie Stearns
Dinsdag 28 oktober 2003 Rod Picott + Brian Webb & BJ Baartmans + Jo Martin