Griebo is 'n plezier om te spelen én om naar te luisteren

Griebo was gisteravond top in Berlage in Eindhoven. Dezeit helft van Ambrozijn opende het nieuwe podium van Folksurvival, de concertorganisatie van Ad van Meurs (The Watchman). Naast café De Buut in Eindhoven en café Alleman in Gemert voegt Van Meurs nu café-restaurant Berlage aan de Kleine Berg toe aan zijn Folksurvival-podia. Eén zondag per maand laat hij daar groepen optreden, die aan folk linken. Volgende maand is er Vals Plat met Nederlandstalige bluegrass…. Over het zeer afwisselende concert van Wouter Vandenabeele en Tom Theuns uit Gent, waar zo'n veertig liefhebbers op af kwamen, schrijven we woensdag meer in deze rubriek Recensies Concerten. In het kort komt het er op neer dat deze twee uitstekende muzikanten er lol in tonen te hebben om met z'n tweetjes dié muziek te spelen waar ze op dát moment zin in hebben. En dat kan variëren van We'll meet Again (ja, heus) tot een Zweedse polska….

BJ Baartmans en Eugene Ruffolo - Foto Elko Haverkamp

Minutenlange staande ovatie voor Eugene Ruffolo

Van Elko Haverkamp kregen we een enthousiast verslag toegestuurd van een concert dat Eugen Ruffolo gaf in Dordrecht. Ook leverde hij er een aantal mooie foto's bij.

- Door Elko Haverkamp -
Eindelijk was het dan zo ver - vrijdag 29 augustus jl. - Dordrecht - het lang verwachte theater concert van Eugene Ruffolo, bijgestaan door top gitarist BJ. Baartmans. Belangstellenden hadden zich via e-mail op kunnen geven voor dit evenement, niet minder dan 150 fans maakten hier dankbaar gebruik van, een buitenkansje natuurlijk, een avondvullend programma voor slechts Eur.5,-- en dan zulke artiesten….

ImageSue van Rens, een natuurlijk vibrato om kippevel van te krijgen - foto Elko Haverkamp Een verrassing was de openings act; Sue van Rens, in het dagelijks leven bedrijfsleidster van record-store van Leest in Venray en groot Ruffolo bewonderaarster, zag haar wens in vervulling gaan. Nooit eerder stond zij voor een microfoon, laat staan voor publiek, klasse verloochent zich echter niet, zij zong - begeleid door gitarist Barry de Koning - de sterren van de hemel, alsof ze nooit anders had gedaan. Absoluut een nieuw talent, met een prachtig country/bluesie geluid en een natuurlijk vibrato om kippenvel van te krijgen.

ImageEugene Ruffolo, unieke stem die je genadeloos raakt en emotioneert - foto Elko Haverkamp Hierna was het de beurt aan Eugene, voor veel nieuwe fans de eerste live confrontatie. Na een concert in Venlo, van januari jl. schreef "Venice" fan Marius Suiker een zeer lovende recensie op de "Venice" talk website, sindsdien hebben grote aantallen Nederlandse en Belgische fans van deze fraaie Amerikaanse band, Eugene in hun hart gesloten. Geraffineerd gitaar spel, romantische lyrische teksten en een prachtige unieke stem die je genadeloos raakt en emotioneert of je wilt of niet. Met begeleiding van BJ. Baartmans, die bij iedere gelegenheid weer bewijst tot de top te behoren, kreeg Eugene's muziek nog wat meer spanning en kleur.
Na het laatste akkoord was dan ook een minuten lang durende staande ovatie hun deel en werden beide heren tot twee maal toe teruggevraagd en zij besloten met de fraaie "ruffolo" versie van het Beattles nummer "Ticket to Ride" Na afloop maakte veel fans gebruik van de mogelijkheid om hun zojuist aangeschafte CD's of posters door Eugene te laten signeren.

Eugene en BJ. touren vanaf 1 t/m 20 september door Duitsland, met als uitzondering 14 sept. een optreden in Panningen (singer/songwriters festival) en op 16 sept. in Amsterdam voor de VPRO microfoon in het programma "Dinsdag deSmet" 14.00u - 16.00u. AM 747 (gratis bij te wonen) Op de eerder genoemde "Venice"talk site is sinds enkele weken een "Ruffolo" thread gestart, waar foto's, meningen geplaatst of bekeken kunnen worden. http://www.venicetalk.com/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=10