Ontspannen sfeer bij Grand Theft in De Buut in Eindhoven

- door Henk -
In het kader van de Manic Monday-cyclus speelde afgelopen maandagavond in Café De Buut aan de Rochusstraat in Eindhoven het Vlaamse akoestische duo Grand Theft. Initiatiefnemer Ad van Meurs (The Watchman) heeft in De Buut de afgelopen tien jaar een fraaie traditie opgebouwd. Vrijwel elke week staat daar op maandagavond een groep of solist op het podium. Van Meurs kondigde de afgelopen dagen een aantal opvallende concerten aan. Gisteren meldden wij reeds dat hij Griebo (Wouter Vandenabeele en Tom Theuns) zondagavond 7 september naar café Berlage in Eindhoven haalt. Vandaag vind je in onze rubriek concerten ook nog eens de aankondiging van twee concerten door de nieuwe Nijmeegse talentvolle folkgroep Dubius in De Buut en in café Alleman in Gemert. Reden genoeg om weer eens bij Ad van Meurs in De Buut op bezoek te gaan.

Ad speelt zelf een voorprogrammaatje waarin hij de vrijheid neemt nieuw materiaal uit te proberen. Dat gaat allemaal in een ongekend ontspannen sfeer. Zo ook afgelopen maandag. Rond tien uur 's avonds zitten zo'n vijftien bezoekers in De Buut. In korte tijd zijn het er zo'n veertig. Ankie Keultjes staat achter de knoppen en Ad speelt een minuut of twintig. Bluesy en rootsy repertoire passeert. Hij probeert een nummer dat al een paar dagen op zijn nachtkastje ligt. Het heeft een lekkere groove, maar Ad heeft de tekst nog niet perfect in zijn hoofd. Geen ramp. De cd-opnamen zijn pas over een paar maanden.

Songschrijver Michel van Montfort en multi-instrumentalist Raf Timmermans (Lazy Horse) spelen vervolgens als Grand Theft ruim een uur rootsy songs en countrypop. De buren beginnen meestal rond middernacht te klagen over geluidsoverlast, dus dan moet het echt afgelopen zijn. Michel is een begenadigd songsmid. Zijn liedjes zijn sterk, hebben een herkenbare kop en staart, zijn kortom helemaal 'af'. Zijn presentatie lijkt aanvankelijk zenuwachtig, maar verderop in het concert blijkt de ogenschijnlijk ongecontroleerde bewegelijkheid tot zijn ware natuur te behoren. Michel begeleidt zichzelf degelijk op gitaar.

Het ingewikkelder snarenwerk laat Michel hij over aan Raf Timmermans, die al een behoorlijke staat van dienst heeft opgebouwd. Ik meen deze gitarist al eens gezien te hebben in de band rond Flip Kowlier. Vooral als Raf de dobro ter hand neemt staat de muziek door zijn knappe timing als een huis en ondanks de hoge temperaturen blijft het publiek geboeid.

Ondertussen haalt Ad met de pet - nou ja… een of andere aftandse whiskeydoos - geld op, De Buut vraagt namelijk nooit entreegelden.

Over het algemeen schroeft Grand Theft het tempo niet al te hoog op. Zal ook wel met die bijna dertig graden te maken hebben. Er worden instrumenten ingezet als gitaar, dobro, mandoline en mondharmonica. Naar 't eind van het concert toe spelen Michel en Raf enkele nummers die dit najaar uitkomen op het nieuwe album 'Time passed on the switchback'. Dat klinkt uitstekend. Internationaal peil! Ze eindigen met een paar greatest hits. Als Raf ook nog eens met de mandoline formule 1-gas geeft draait de tap overuren.

Van passie tot eigentijds volksgevoel op festival in Nisse

Van Liz Ribbens van het Festival Pastorale du Parvis in het Zeeuwse Nisse kregen we een uiterst positieve terugblik op het festival dat vrijdag en zaterdag plaats had in het kerkje van Nisse en op het dorpsplein. Hier het ongekuiste enthousiame van Liz:

Het was er weer … De mensen, de sfeer ….. en de MUZIEK en … die magie van de muziek die mensen even dichter bij elkaar brengt. Twee dagen een feest in een landelijke sfeer, met veel muzikale tradities in oude en nieuwe vormen.

Een Keltische avond in een uitverkochte kerk op vrijdag met drie verschillende concerten door 12 topmuzikanten. En na afloop een karakteristiek muziekfeest met dezelfde muzikanten in de wandelkerk. Momenten van bezinning, maar ook dansen in de kerk, dat gevoel van avontuur en verrassing, en die muziek uit het hart … musica cordis.

Daar ging het zaterdag mee verder. Geen monumentaal gebouw, maar een zonovergoten dorpsplein, gevuld met honderden bezoekers, muziekliefhebbers en klanken van vroeger en nu, van ver en van dichtbij. Van de passie van Amparo Cortes, via het eigentijdse volksgevoel van AedO en de muzikale virtuoziteit van Rosias Kwintet naar het bevrijdende feest van de cajun. Meer dan zestig muzikanten, iets meer vrijwilligers, en veel, heel veel enthousiaste bezoekers. Dan ga je naar huis met bagage, met herinneringen die blijven klinken, met klanken die je kunt gebruiken …. als woorden tekort schieten.

Bijzondere vermelding verdient het optreden van het Zeeuwse No Frontiers. Met zoveel allure en bravoure binnen anderhalve dag op een festival staan met een schitterende muzikale set getuigt van professionaliteit en creativiteit … grenzeloos mooi!

O ja, namens alle (!) muzikanten moeten wij het publiek bedanken. Ook zij komen graag naar Nisse … vanwege de sfeer, de mensen … en een fantastisch publiek. De Pastorale heeft er weer veel 'fans' bij. We houden jullie op de hoogte. Eerst vakantie, een website met een terugblik en de eerste voorzichtige stappen naar 9 en 10 juli 2004. De negende (!) komt er aan.
Kortom … we laten van ons horen!

Michael Weston King speelt de sterren van de hemel

Michael Weston King doet op dit moment een korte tour door Nederland. Gisteravond speelde hij in In the Woods in Hollandsche Rading en vanavond in de Katoenclub in Arnhem. Afgelopen maandagavond speelde hij al de sterren van de hemel in de BRTO-studio in Bergen op Zoom. Bijgaand foto van Michael ' in actie ' werd ons toegestuurd door Jos van den Boom van het BRTO-radioprogramma Crossroads.